Urbain Vandormael

Hyundai Tucson maakt overtuigende rentree

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

‘De Hyundai Tucson rijdt erg vlot, comfortabel én veilig, biedt passagiers en bagage veel ruimte, de afwerking en gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en het gebruiksgemak is voorbeeldig.’ Tenzij een testrit het tegendeel bewijst, aldus auto-kenner Urbain Vandormael, maakte de Tucson een gesmaakte en geslaagde rentree.

‘Tegen 2020 willen wij top vijf in de wereld zijn’. Aldus de ambitieuze doelstelling van het Hyundai-management nu exact tien jaar geleden. Wat toen een moeilijk haalbare kaart leek, is intussen een feit. De Zuid-Koreaanse autobouwer dankt zijn steile opgang aan het succes van onder andere de ix35 die zopas een opvolger heeft gekregen en wiens naam bekend in de oren klinkt.

De Hyundai-Kia Automotive Group is het resultaat van een fusie van Hyundai en Kia in 1998 en hoewel beide merken onderhuids grote gelijkenis vertonen en tot dezelfde autogroep behoren, opereren zij op commercieel vlak in verspreide slagorde. Kia Motors Belgium is een filiaal van de Zuid-Koreaanse autobouwer terwijl Hyundai in België sinds 1972 wordt verdeeld door de bekende Antwerpse ondernemersfamilie Moorkens.

Tot bewijs van het tegendeel geldt dat de Hyundai Tucson een gesmaakte en geslaagde rentree heeft gemaakt

Scherpe prijs, lange garantieperiode

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

De echte doorbraak op de Belgische markt kwam er begin van de jaren tweeduizend. Met de Sante Fe introduceerde Hyundai een alternatief voor de dure en plompe 4×4’s uit Duitsland en Japan.

De Zuid-Koreaanse nieuwkomer oogde niet alleen moderner, hij bleek ook zuiniger én goedkoper dan de gevestigde waarden. We zijn ondertussen tien jaar verder en Hyundai staat niet langer synoniem voor goedkoop, maar het bezit nu ook een uitstekende reputatie op het vlak van duurzaamheid en klantvriendelijkheid, mét een uniek waarborgpakket van 5 jaar zonder kilometerbeperking. In de klantentevredenheidsenquête van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power scoort Hyundai opvallend beter dan het gemiddelde in de sector.

Moderniteit en vooruitgang

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

Hyundai staat in het Koreaans voor moderniteit en vooruitgang en in dit geval dekt de vlag de lading. Om gepast te kunnen inspelen op de vraag en eigenheid van de diverse markten, heeft Hyundai het voorbije decennium zwaar geïnvesteerd in de uitbouw van regionale R&D-centra die belast zijn met het ontwikkelen van nieuwe modellen voor de lokale markten.

Ook voor de vormgeving van die nieuwe modellen vertrouwt het Zuid-Koreaanse merk op de inbreng van medewerkers van ter plaatse. Zo zijn Peter Schreyer – ondertussen opgeklommen tot vicepresident van het bedrijf – en de Europese chiefdesigner Thomas Buerkle van Duitse komaf. Beiden hebben de stiel geleerd bij Duitse merken, respectievelijk bij Volkswagen en BMW. De geslaagde gedaantewisseling van het Kia- en Hyundai-gamma draagt hun signatuur.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

Om snel te kunnen reageren op de evoluties op de regionale markten én om de logistieke kosten te drukken, produceert Hyundai ondertussen ook buiten Zuid-Korea. Zo bezit het merk nu fabrieken in Rusland, Slowakije en Tsjechië.

Met de Santa Fe zette Hyundai vorig jaar de aanval in tegen de hegemonie van de Duitse merken in het duurdere SUV-segment. Door zijn zeer omvangrijke basisuitrusting is die gemiddeld 20 procent goedkoper dan gelijkwaardig uitgeruste modellen van Audi, BMW, Mercedes-Benz of Volkswagen.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

De executive-versie full option kost 53.549 euro en is daarmee zonder discussie de goedkoopste in zijn segment. Maar een interessante prijs alleen volstaat niet om succesvol te zijn. Zo kan de veeleisende klant de optie ‘luchtvering’ niet aanvinken, en is de Santa Fe niet verkrijgbaar als plug-in hybrid. Hij beschikt evenmin over het ‘premium’ imago van zijn Duitse of Engelse collega’s. Is dat belangrijk?

Wie zich een Audi Q7 of BMW X5 kan permitteren, ligt die wakker van 5.000 of 10.000 euro meer of minder als het erom gaat om zijn of haar maatschappelijke status te demonstreren? In de meeste gevallen rijdt hij of zij trouwens op kosten van het bedrijf. En dat heeft baat bij een lage CO2-uitstoot, en die ligt bij de Sante Fe hoger dan bij de Duitse merken.

What’s in a name?

Wie Hyundai zegt, denkt aan het succesmodel Tucson. De naamsverandering van Tucson in ix35 kwam dan ook als een verrassing, maar belette niet de ix35 een verkoopsucces werd en in ons land opklom tot de nummer één in zijn segment.

Voor zijn opvolger grijpt Hyundai nu terug naar de oorspronkelijke typebenaming, wat al even onbegrijpelijk lijkt als de eerste beslissing. Bij nader inzien zit er toch een logica achter: de nieuwe Tucson is in alle opzichten een nummer groter dan de ix35.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

Terzelfdertijd is hij ook fors duurder dan zijn voorganger: op de site van Hyundai wordt de goedkoopste ix35 te koop aangeboden tegen 22.549 euro, de goedkoopste Tucson 1.6 GDI Launch Edition kost 29.649 euro. Maar zoals gezegd, je mag de Tucson niet vergelijken met de ix35.

Hyundai-woordvoerder William Meerschaut is zich bewust van het risico van het prijsverschil voor de opvolger van de succesvolle ix35. ‘De Tucson situeert zich op een hoger niveau dan de ix35 en dat heeft een impact op de prijs. Wat niet wegneemt dat ook deze nieuwkomer veel waar voor zijn geld biedt als we zijn prijs vergelijken met die van zijn directe concurrenten. Bovendien zet hij nieuwe maatstaven op het vlak van design en uitrusting.’

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

Off the record is te horen dat Hyundai allicht volgend jaar al uitpakt met een ‘kleine’ Tucson – om niet uit te markt te worden geprezen in het zo belangrijke segment van de compacte SUV’s waar de concurrentie zeer sterk is toegenomen. Dat nieuw model in het B-segment kadert in het modellenoffensief van de Zuid-Koreaanse constructeur – 22 nieuwe modellen in een tijdspanne van vier jaar. Op die manier hoopt Hyundai nummer tien op de Belgische markt te kunnen blijven. Na enkele sterke jaren is de Hyundai-verkoop in ons land immers gestagneerd.

Nieuwe doelgroepen

Wie stilstaat, gaat achteruit en dat staat haaks op de hoge verwachtingen van het Hyundai-team in ons land. Om die reden wordt de nieuwe Tucson in een aantrekkelijke Launch Edition en Luxury Launch Edition op de markt gebracht, waarbij die laatste in zijn topversie (2.0 CRDI-185 pk-4WD-AT) ruim 41.000 euro kost, inclusief verwarmd stuurwiel, geventileerde stoelen, elektrische achterklep met handvrije bediening, LED-koplampen, elektrisch panoramisch schuifdak en tal van zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen. Zo blijft value for money toch een sterk verkoopargument voor Hyundai in de zeer competitieve SUV-markt.

Hyundai Tucson
Hyundai Tucson© Hyundai

Voor de Zuid-Koreaanse constructeur komt het er nu op aan nieuwe doelgroepen aan te spreken. Gedacht wordt aan trendy en succesvol volk voor wie design en imago minstens even belangrijk zijn als het prijskaartje en dat nu rondrijdt in een Range Rover Evoque. Maar ook voor wie vandaag een Audi Q3, BMW X1, Mazda CX 5, Nissan Qasqhai of VW Tiguan bezit, zou de verleiding weleens groot zijn. Want de Tucson rijdt erg vlot, comfortabel én veilig, hij biedt zijn passagiers en hun bagage veel ruimte, de afwerking en gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en het gebruiksgemak is voorbeeldig. Bovenal is hij een sierlijke en standingvolle auto waarmee je overdag naar kantoor rijdt of klanten bezoekt en ’s avonds zonder rode blos naar de opera kunt.

De Tucson is een soliede en multifunctionele auto met de voor- en nadelen van een SUV en al dan niet met vierwielaandrijving. In het geval van de ix35 bedroeg het 4×4-aandeel zo’n 10 procent, voor de Tucson verwacht men een lichte stijging. Het motorenaanbod bij de Duitse merken is ruimer en hun CO2-coëfficiënt ligt lager, maar weegt dat op tegen een zeer volledig waarborg- en servicepakket van 5 jaar – zonder kleine letters en zonder kilometerbeperking. Zoals steeds heeft de klant het laatste woord.

Voor een gefundeerd oordeel over de prestaties van de verschillende motoren, hun verbruik en de efficiëntie van de rijhulpsystemen verwijs ik naar een gedetailleerd verslag van een meer uitvoerige testrit, na de grote vakantie. Tot bewijs van het tegendeel geldt dus dat de Tucson een gesmaakte en geslaagde rentree heeft gemaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content