Hyundai presenteert met Ioniq eerste wagen met verschillende aandrijfsystemen

07/01/16 om 17:45 - Bijgewerkt om 17:45

Bron: Belga

Met de Ioniq toont Hyundai in wereldpremière een conceptwagen waarin men in één koetswerk verschillende aandrijfsystemen kan gebruiken: elektrisch, hybride of plug-in hybride.

Hyundai presenteert met Ioniq eerste wagen met verschillende aandrijfsystemen

Hyundai presenteert met Ioniq eerste wagen met verschillende aandrijfsystemen © BELGA

Nadat de Ioniq aan de plaatselijke media werd voorgesteld in het R&D center van Namyang in Zuid-Korea, werden er iets meer details bekend gemaakt over de volgende generatie hybride voertuigen van Hyundai Motor. De Ioniq maakt gebruik van een specifiek platform waar batterijen helemaal onderin kunnen worden ingebouwd zodat het zwaartepunt van de wagen erg laag kan blijven.

Het Ioniq gamma wordt voorzien voor verschillende aandrijfmethoden: elektrisch, hybride of plug-in hybride. Deze manier van werken is vernieuwend. Hyundai stelt dat de 1.6 GDi-motor een rendement haalt van 40% zodat hij wereldwijd de meest efficiënte motor is. Deze motor werd ontwikkeld om in hybride aandrijvingen te gebruiken. In combinatie met de elektromotor met permanente magneten levert deze combinatie 152 pk. De elektromotor op zich is 47 pk sterk. Men voorziet lithium-ion-polymeer batterijen die voor uitzonderlijke prestaties zorgen. Het laden en ontladen gaat bijzonder snel. Zo kan men de hoogspanningsmotor optimaliseren en kan men ook zeer snel remenergie regenereren. Qua overbrenging kiest men voor een transmissie met dubbele koppeling (DTC). Op die manier levert deze Ioniq ook dynamische prestaties.

(Belga)

Onze partners