Hyundai ix20 krijgt stillere dieselmotor

04/11/11 om 01:31 - Bijgewerkt om 01:31

De ix20, de compacte monovolume van Hyundai, zal binnenkort leverbaar zijn met de 1,6-liter turbodiesel van het merk. Deze viercilinder met 115 pk zal op termijn de 1.4 CRDi vervangen en zou minder verbruiken en een beter geluidscomfort verzekeren.

Hyundai ix20 krijgt stillere dieselmotor

Het gemiddelde normverbruik van deze nieuwe dieselversie is 4,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 125 g/km, een waarde die echter niet laag genoeg is om een of andere eco-premie toe te laten. De 1.6 CRDi zal wel ook combineerbaar zijn met een automatische transmissie. De ix20 was één van de eerste modellen bij Hyundai die het 'Triple Five'-programma kon aanbieden. Dit staat voor vijf jaar garantie, vijf jaar pechbijstand en vijf jaar gratis controle en dat allemaal zonder kilometerbeperking. De ix20 werd grotendeels in Europa ontwikkeld en wordt in Nosovice (Tsjechië) gebouwd. Ondanks zijn beperkte lengte van 4,1 meter is de ix20 behoorlijk ruim en dat is vooral te danken aan zijn voor deze categorie uitzonderlijk lange wielbasis (2615 mm) en zijn relatief hoog koetswerk. De ix20 speelde ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de nieuwe designtaal van Hyundai. Bij de Koreaanse autobouwer spreken ze van 'fluidic sculpture'. (KAV)

Onze partners