Hybride aandrijving verhoogt rijplezier

Tot nu toe haalden heel wat petrolheads vaak hun neus op voor hybride voertuigen omdat ze ondanks hun verdienstelijke verbruiks- en emissiegegevens eerder bescheiden prestaties leverden. Bovendien beschikken tal van hybride systemen over een continu varia

GKN Automotive is een toebehorenleverancier die wil aantonen dat het ook anders kan. De producent levert onderdelen en volledige systemen voor een hybride aandrijving. Ze leveren immers units waarbij ze via elektro-aandrijving op de achteras van een voorwielaandrijver een vierwielaangedreven wagen kunnen maken. Omdat je via de bijhorende software die de elektrisch aangedreven achteras stuurt, het rijgedrag van de wagen kan beïnvloeden, ontstaan hier heel veel mogelijkheden die de autoconstructeurs naar wens kunnen gebruiken. De meest voor de hand liggende toepassing van vierwielaandrijving is om de actieve veiligheid te verhogen of om extra tractiemogelijkheden te voorzien om de wagen op moeilijk terrein te laten rijden. Sinds kort is het ook een manier om het rijgedrag van de wagen zodanig te manipuleren dat het vooral het rijplezier ten goede komt. De elektromotoren kunnen immers ook perfect worden aangestuurd als een sperdifferentieel. De technologie wordt bij voorbeeld toegepast in de nieuwe Ford Focus RS om de “drift mode” te realiseren. In die modus kan je de achteras van de wagen gecontroleerd laten uitbreken. Ook de BMW i8 helpt de hybride technologie om het rijplezier te verhogen. (Belga)

Partner Content