Honda NSX krijgt bijzonder verfijnde aerodynamica

31/05/16 om 17:30 - Bijgewerkt om 17:30

Bron: Belga

Honda lanceert straks haar nieuwe NSX supercar en bij de ontwikkeling van deze bolide besteedde de Japanse constructeur bijzonder veel aandacht aan de aerodynamica van de wagen. Deze ideale stroomlijn dient niet alleen de wegligging, prestaties en verbruik, het is ook cruciaal voor de warmtehuishouding in deze volbloed circuitmachine.

Honda NSX krijgt bijzonder verfijnde aerodynamica

Honda NSX krijgt bijzonder verfijnde aerodynamica © BELGA

Thomas Ramsey is bij Honda verantwoordelijk voor het "Total Airflow Management" van de NSX conceptwagen. Het design van de NSX heeft bijna altijd ook een functie. De verschillende koetswerkvormen werden getest op een schaalmodel dat in de windtunnel van Honda (in Ohio) werd geplaatst. De vormtaal moet ook voldoende neerwaartse druk realiseren wanneer de auto rijdt. Die druk wordt groter naarmate de snelheid toeneemt.

Precies door die neerwaartse druk krijgt de wagen extra grip in de bochten. Bij deze nieuwe NSX is ook extra koeling nodig want er moet heel wat gekoeld worden. Er is uiteraard de 3,5 liter grote V6-motor, maar verder zijn er ook twee turbo's , intercoolers en het hybride aandrijfsysteem. Ook de Dual Clutch Transmissie (DTC) is een bijkomende warmtebron. Precies om die reden zitten er op tal van plaatsen aerodynamische verluchtingsroosters zodat alle onderdelen de nodige rijwind krijgen. (Belga)

Onze partners