Urbain Vandormael

Hoe rijden we morgen? 7 innovatieve systemen in volle ontwikkeling

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

We komen van ver. De auto heeft de wereld veranderd en positief bijgedragen aan wie en wat we vandaag zijn. Het slechte nieuws is dat de auto ook bijdraagt aan de luchtvervuiling en wie weet, aan de ondergang van onze wereld. Hoe kunnen we dat voorkomen en hoe rijden we morgen?

We maken het onszelf soms onnodig moeilijk. Ruim een eeuw lang hebben we uitsluitend oog gehad voor méér en sneller, voor méér power onder de motorkap en nog meer speed op de weg.

Onlangs ben ik de magische grens van de 300 km/u voorbijgesneld aan het stuur van een supersportwagen, om zijn limieten af te tasten. .En om heel eerlijk te zeggen… hij kon nog sneller. De waarheid is dat ik mijn limieten had bereikt, ja zelfs overschreden. Ik durfde gewoon niet sneller op de autoweg tussen Aken en Keulen, waar geen snelheidslimiet geldt.

Ik heb de snelle rit op de openbare weg (gelukkig) overleefd, maar terug thuis heb ik gezworen het bij die eenmalige zelfmoordpoging te laten.

Ons verstand kan de snelle vooruitgang niet volgen

Ondertussen gaat de wedloop onverminderd verder. Het volstaat dat één merk uitpakt met een topsnelheid van 327 km/u om zijn concurrenten de piste op te jagen in een poging nog sneller te rijden, als was het maar één kilometer per uur sneller. En jij en wij in de handen klappen, goed wetende dat Duitsland het enige land in Europa is zonder snelheidsbeperking op de autoweg. En zelfs daar mag op almaar meer trajecten niet meer sneller worden gereden dan 130 km/u.

Gelukkig maar, want ons verstand en rijmankunst kunnen de snelle vooruitgang niet volgen. Een 18-jarige die net zijn rijbewijs heeft behaald, kan in het beste geval min of meer goed parkeren maar beschikt zeker niet over de rijvaardigheid en ervaring om de power te beheersen die onder de motorkap van zijn auto schuilgaat. Ik heb niks tegen 18-jarigen, ik wil ze gewoon tegen zichzelf beschermen. En voorkomen dat ze een bedreiging vormen voor andere mensen.

Ja, dit is een pleidooi voor een uitbreiding van de rijopleiding met rijvaardigheidslessen die onervaren chauffeurs confronteren met onvoorziene en vaak zeer gevaarlijke situaties op weg en ze leren hoe daar mee om te gaan. Is het een ridicuul voorstel om die allesomvattende rijopleiding te integreren in het reguliere onderwijs om, via de macht van de grote getallen, die ook goedkoper te maken? Een jongere met rijbewijs vindt makkelijker werk dan iemand zonder of een argument temeer om de rijopleiding te beschouwen als een onderdeel van de beroepsopleiding.

Veiliger en zuiniger rijden lukt al vrij goed

Auto’s sneller te laten rijden, daar zijn de constructeurs met bravoure in geslaagd. Toen de tol aan verkeersslachtoffers te hoog werd, kwam de focus op veiligheid te liggen. En ook die uitdaging hebben de autobouwers tot een goed einde gebracht. Auto’s zijn veel veiliger geworden zowel op het vlak van actieve en passieve veiligheid. Er is zelfs gedacht aan de veiligheid van de zwakke weggebruiker.

De verzamelde autowereld is er bovendien in geslaagd om het verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen fors te doen dalen. Ik heb net een testrit met een Mercedes-Benz S 300 BlueTech Hybrid achter de rug en ben moeiteloos onder een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km gebleven. Hoed af! Hybrides – een combinatie van een conventionele benzine- of dieselmotor met een elektromotor – zijn aan een sterke opmars bezig. Op lange termijn zullen ze het evenwel moeten afleggen tegen de waterstof- of elektromotor, omdat het onverstandig en (te) duur is om twee aandrijfsystemen en twee opslagtanks in één auto te hebben.

Tot nader bericht vormen hybrides een interessant alternatief voor de elektroauto met zijn zware accu, veel te hoge prijs en té beperkte actieradius. Bovendien is de oplaadinfrastructuur in ons land verregaand ontoereikend. Dat alles maakt dat de doorbraak van de elektroauto nog niet voor morgen is. En dat geldt bij uitbreiding ook voor de auto op waterstof.

Hoe rijden we morgen? 7 innovatieve systemen in volle ontwikkeling
© GF

Inventiviteit van constructeurs kent geen grenzen

Maar denk niet dat de constructeurs stilzitten. We zijn eens een kijkje achter de schermen gaan nemen en stonden verbaasd te kijken van de systemen die in volle ontwikkeling zijn en over enkele jaren de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn.

Zonnecellen in het wegdek

De firma Solar Roadways experimenteert met een wegbedekking uit glas waarin zonnecellen zijn verwerkt die stroom opwekken voor elektroauto’s. De kunst bestaat erin onbreekbaar toch zeer buigzaam glas te produceren dat ook bij grote temperatuurschommelingen zware lasten kan dragen.

Energie opwekken door beweging

Beweging kan energie opwekken. En dus wil het Amerikaans bedrijf Pavegen de belasting die uitgaat van een voorbijgaande voetganger of voorbijrijdende auto te capteren en te benutten om energie op te wekken. Die kan aangewend worden om de verkeerslichten van stroom te voorzien.

Intelligente straten

En of we zitten te wachten op LED-dioden die interessante informatie (snelheidslimiet) op het wegdek projecteren. De LED’s halen hun zonne-energie uit de zonnecellen die in het wegdek uit glas verwerkt zijn.

Opladen zonder kabel

Nog verloopt het opladen van elektrische auto’s via een kabel en stopcontact. BMW heeft een laadsysteem ontwikkeld dat de kabel en het stopcontact overbodig maken. Het opladen geschiedt via inductie, volledig draadloos dus.

Huisarts aan boord

Sensoren in de zetel van de bestuurder meten diens hartfrequentie en bloeddruk tijdens het rijden. Die informatie wordt draadloos verstuurd naar een medische gegevensbank die de bestuurder via het display in het dashboard informeert over eventuele hartproblemen of te hoge/lage bloeddruk. In kritieke situaties zal de dispatching de nooddiensten verwittigen.

Informatie in de voorruit

Nu al zijn de topmodellen van de premiummerken uitgerust met een zogenaamde head-up display die nuttige informatie over snelheid en navigatie in de voorruit projecteert. Dit systeem zal – tegen een relatief lage meerprijs – op korte termijn voor quasi alle modellen beschikbaar worden.

Automatisch parkeren

Parkeren… wat kinderspel lijkt, blijft voor de meeste bestuurders een moeilijke opgave. Nu al bieden heel wat constructeurs systemen aan die de auto automatisch parkeren. Op enkele Duitse luchthavens lopen sinds kort proefprojecten met robots die uw auto parkeren op een manier dat hij veel minder plaats inneemt, wat maakt dat de capaciteit van de parking met zo’n 20 procent wordt verhoogd. Na de landing verwittigt de eigenaar via zijn smartphone de robot dat hij terug in het land is en in no time zet die de wagen klaar voor vertrek.

Nadat de ingenieurs erin geslaagd zijn om auto’s sneller, veiliger en zuiniger te laten rijden, bestaat de volgende uitdaging erin om van een auto een rijdend kantoor te maken en auto’s autonoom met elkaar te laten communiceren. Maar om het systeem goed te kunnen laten functioneren, moeten alle auto’s met het systeem zijn uitgerust. En dat wordt een moeilijke opgave.

Of ik het morgen of overmorgen zonder (eigen) auto zou kunnen stellen? Met zekerheid niet, om dezelfde redenen die u weerhouden om uw auto bij het groot huisvuil te zetten. Mijn auto, mijn vrijheid… zelfs met files zonder begin en einde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content