Hoe realistisch is de 'supersportwagen op zeewater' van Nanoflowcell?

10/09/14 om 09:36 - Bijgewerkt om 09:42

Het ontwerp ziet er fantastisch uit en als we constructeur Nanoflowcell uit Liechtenstein mogen geloven, geldt dat ook voor de prestaties van de Quant e-Sportlimousine. Over de slaagkansen van het project praatte onze redactie met Renault-woordvoerder Karl Schuybroek. Het Franse merk beschikt over het ruimste aanbod aan elektrische auto's en investeerde de voorbije jaren miljarden in de ontwikkeling van elektrotechnologie.

Hoe realistisch is de 'supersportwagen op zeewater' van Nanoflowcell?

Quant e-Sportlimousine © GF

De feiten. Op het Autosalon van Genève van maart jl. presenteerde het Liechtensteinse bedrijf Nanoflowcell een adembenemend mooi ontwerp van een elektrisch aangedreven limousine met een vermogen van 920 pk, een topsnelheid van 380 km/u en van 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden. Daarmee zou de vierdeurs Quant e-Sportlimousine sneller zijn dan de McLaren 650S of de snelste Ferrari en Lamborghini. Dat zijn supersportwagens met slechts twee zitplaatsen. De sportieve limousine is uitgerust met vier elektrische motoren - één voor elk wiel - en haalt zijn energie uit (opgeladen) zoutwater. Afgelopen zomer liet het bedrijf weten dat het goedkeuring heeft gekregen voor tests op de openbare weg en werk wil maken van een productiemodel dat zo'n 1 miljoen euro moet kosten.

Hemelsbreed verschil tussen wat theoretisch mogelijk en financieel haalbaar is

Het ontwerp van de Quant e-Sportlimousine ziet er fantastisch uit en de vermelde prestaties klinken zo indrukwekkend dat zij ongeloofwaardig overkomen. Waar haalt een onbekend bedrijf - dat geen adelbrieven kan voorleggen - de knowhow én het geld vandaan om zo'n ambitieus project te kunnen realiseren? Wat kan Nanoflowcell wat merken met wereldfaam als McLaren, Ferrari of Lamborghini niet kunnen? Vandaar mijn vraag: hebben we hier te maken met enkele geniale geesten die zich spiegelen aan het Tesla-succesverhaal of met een stelletje welbespraakte oplichters? Of met iets daar tussenin.

De Quant e-Sportlimousine

De Quant e-Sportlimousine © GF

Hoe realistisch is het om energie te halen uit opgeladen zoutwater? Knack.be legde die vraag voor aan Karl Schuybroek, woordvoerder van Renault. Dat investeert jaarlijks vele miljarden in onderzoek en ontwikkeling van elektrotechnologie en beschikt vandaag over het ruimste aanbod aan elektrische auto's.

'Ik ben zelf geen ingenieur en ben dus slecht geplaatst om een discussie aan te gaan over de mogelijkheid om energie uit zoutwater op te wekken. Ik ga ervan uit dat het theoretisch mogelijk is. Maar uit ervaring weet ik dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen wat theoretisch mogelijk en financieel haalbaar is. Dat is ook de grote frustratie van onze ingenieurs die met experimenteel onderzoek bezig zijn. Als ik lees dat aan de Quant e-Sportlimousine een prijskaartje van zo'n 1 miljoen euro zal hangen, dan vraag ik mij af hoeveel kopers het bedrijf zal vinden als je weet dat onze elektrische auto's rond de 20.000 euro kosten. Bovendien mag je niet vergeten dat het ontwikkelen van een nieuw model al snel drie à vier jaar in beslag neemt en handenvol geld kost. Ik heb het dan over een doorsnee personenwagen met een conventionele motor die maximum 200 km/u rijdt. In het geval van de Quant e-Sportlimousine hebben we te maken met een vierdeurs limousine die sneller rijdt dan de snelste supersportwagens. Waar haalt het bedrijf de knowhow en ingenieurs vandaan om zo'n superauto te bouwen? In de persmededeling van Nanoflowcell is er ook sprake van een actieradius van 400 tot 600 km. Dat is het drievoudige van het rijbereik van de elektrische auto's van nu maar de ontwikkeling van de accutechnologie gaat in een razendsnel tempo vooruit dat een actieradius van 300 à 400 km over drie à vier jaar de gewoonste zaak van de wereld zijn. Waarmee ik absoluut geen afbreuk wil doen aan het initiatief... wie niet waagt, niet wint! Bij deze wens ik Nanoflowcell alle succes toe, maar als ik zie hoeveel tijd, geld en energie zowel Renault als de andere constructeurs investeren in de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen, zonder dat zij spectaculaire vooruitgang boeken, dan heb ik toch mijn twijfels over de slaagkansen van dit project.'

Bekijk de spectaculaire promospot van Nanoflowcell

Lees meer over:

Onze partners