Het geheim van Dacia: veel auto voor weinig geld

04/11/13 om 15:28 - Bijgewerkt op 05/11/13 om 11:25

Dacia is het sterkst groeiende automerk (+ 33,38 %) in ons land en bekleedt plaats dertien op de ranglijst van best verkopende merken. Het geheim achter het succes van het low budgetmerk: veel auto voor weinig geld.

Het geheim van Dacia: veel auto voor weinig geld

© /

De geschiedenis van de Roemeense autoconstructeur gaat terug tot 1968 en de lancering van de Dacia 1300, een onder licentie gebouwde Renault 12 die tot 2004 in productie bleef en die vooral in de voormalige Oostbloklanden een commercieel succes werd. In de loop der jaren werd het 1300-gamma uitgebreid met een pick-up en bestelwagenversie. Dit model - Papuc (pantoffel) in de volksmond - wordt nog steeds geproduceerd en maakt ondertussen deel uit van het communistisch industrieel erfgoed.

Overname door Renault

Na de val van de Berlijnse Muur en het ineenstorten van het Oostblok stevende Dacia af op een faillissement. Dat Dacia van de ondergang is gered, heeft te maken met de tijdsgeest van de jaren negentig... the sky was the limit. Om de grootste te worden of te blijven, kocht een aantal constructeurs andere (verlieslatende) collega's op. Zo nam Ford het Zweedse Volvo en Engelse Land Rover over en werd Saab eigendom van General Motors. Mercedes-Benz ging een alliantie aan met het Amerikaanse Chrysler en BMW beproefde zijn geluk in het Verenigde Koningrijk met de overname van Rover. Maar zowel Mercedes-Benz als BMW slaagden er niet in om voordeel te halen uit hun aquisitie, integendeel. Beide betaalden cash voor hun overmoed, en met name Mercedes-Benz lijdt tot op vandaag onder de gevolgen van de mislukte alliantie.

Het Franse Renault had meer geluk. Om voet aan de grond te krijgen op de nieuwe groeimarkten in Oost-europa kocht voorzitter Louis Schweitzer in 1999 voor een appel en een ei het zwaar noodlijdende Dacia. De visionaire Renault-baas kreeg zo, op een goedkope manier, de sleutel van de toegangspoort tot Oost-Europa in handen. De Franse constructeur plukt daar nog elke dag de vruchten van.

Onder de vleugels van Renault kreeg Dacia de mogelijkheden om verder te groeien. Renaults opvolger voor de 1300 werd de Logan, die afhankelijk van de regio zo'n 7000 tot 8.495 euro kostte, weliswaar zonder servostuur. De Logan was dubbel zo duur als de Dacia 1300, maar in ruil voldeed hij wel aan alle eisen van een moderne auto. In 2007 werd het gamma een eerste keer uitgebreid; de Logan MCV bood een zee van ruimte, kon tot zeven personen vervoeren en beschikte over een bagageruimte van maximaal 2350 liter. Het vraag was zo groot dat wachttijden tot negen maanden geen uitzondering waren. In mei 2008 maakte de Sandero zijn debuut en nog een jaar later verrastte Dacia met de presentatie van een conceptcar die in 2010 in productie zou gaan als Dacia Duster, de goedkoopste SUV op de markt. Als er een model heeft bijgedragen tot de definitieve doorbraak van Dacia op de Europese markten, dan is het zeker de Duster. Over enkele weken verschijnt een grondige facelift, mét nieuwe motoren.

Delen

Het geheim achter het succes van Dacia: veel auto voor weinig geld.

Urbain Vandormael

Sierlijke verschijning

Voor het zover is, presenteert Dacia dezer dagen nog snel de nieuwe Logan MCV. Was zijn voorganger geen voorbeeld van schoonheid, dan kan de nieuwkomer op het vlak van design wedijveren met de veel duurdere breaks van andere merken. De vijfzitter Logan MCV is afgeleid van de populaire Sandero, is 43 centimeter langer maar is niet langer beschikbaar als zevenzitter. Het verlies van twee zitplaatsen zal de nieuwe Logan MCV ongetwijfeld klanten kosten, want vier op tien verkochte exemplaren van de vorige versie waren uitgerust met een derde zitbank. Dacia-woordvoerder Karl Schuybroek heeft goede hoop dat die klanten zullen overstappen in de nieuwe Lodgy Lodgy die sinds 2012 in het Marokkaanse Tanger van de band loopt en speciaal werd ontworpen voor grote gezinnen. De nieuwe MCV beschikt achteraan ook niet langer over twee openklappende deuren, maar over een klassieke achterklep die bijdraagt aan zijn modern design.

Verstandige keuze

Een Dacia koop je met verstand, vanuit een afweging kwaliteit/prijs en niet vanuit emotionele overwegingen. De feiten op een rijtje: de goedkoopste Dacia Logan MCV kost 8.999 euro, zonder opties. Maar zelfs in zijn basisuitvoering beschikt deze ruime en sierlijke familiewagen over stuurbekrachtiging, ABS, 4 airbags en ESP. Als extra zijn een zeer goede navigatie met touchscreen, bluetooth en USB, 4 elektrische ruiten, airco, parkeersensoren, snelheidsregelaar en 15 duims aluminiumvelgen verkrijgbaar. Het motorenaanbod omvat een nieuwe Tce 90 pk benzinemotor naast de populaire Dci 75 en 90 pk diesels. Wij waren bijzonder gecharmeerd door de ronduit verbluffende prestaties én het lage verbruik (5 l/100 km) van de driecilinder 0.9 Tce 90 pk turbomotor, de beide diesels munten uit door een lage CO2-uitstoot van 99 g/km.

Dacia levert bovendien bedrijfszekere producten af. In een studie van consumentenverenigingen in vijf Europese landen eindigde Dacia in 2012 op de eerste plaats van de meest betrouwbare merken. De kwaliteit van de Dacia-modellen gaat er volgens onderzoek van ADAC - dé grootste automobilistenorganisatie in Europa - trouwens continu op vooruit. En ook de kwaliteit van de naverkoop scoort zeer goed: in een enquête van het Duitse autoblad AutoBild behaalde Dacia met drie gouden schroevendraaiers het beste resultaat van alle merken.

Besluit: de Dacia Logan MCV is een schot in de roos. De goedkoopste break op de markt oogt sierlijk, rijdt voortreffelijk én comfortabel, beschikt over perfect zittende stoelen vooraan en over zuinige, milieuvriendelijke motoren. Als kers op de taart is er nog een gratis 3 jaar/100.000km garantie. Niemand doet beter.

Lees meer over:

Onze partners