Grote investeringen voor Opel Adam

Eisenach is een klein stadje in Thurringen met 43.000 inwoners, dat wereldwijd bekend is omdat daar Johan-Sebastian Bach werd geboren en Luther er in het kasteel van Wartburg de bijbel in het Duits vertaalde. Daarnaast heeft Eisenach ook een lange traditie in de autoindustrie.

Voor de tweede wereldoorlog produceerde BMW hier sportieve coupés en cabrio’s, die ook nog later onder het Oostduits regime werden vervaardigd onder het merk EMW (Eisenacher Motoren Werke). Later werd hier dan de Wartburg geproduceerd, ondertussen een cultwagen van het voormalige Oostblok, die vooral bekend was voor zijn ratelende en stinkende driecilinder-tweetaktmotor. Tegenwoordig wappert de Opel-vlag boven de fabrieksgebouwen, waar de Corsa werd geassembleerd en nu alles in gereedheid wordt gebracht om de nieuwe Adam te vervaardigen. Opel heeft in de installaties in Eisenach 190 miljoen euro geïnvesteerd om het nieuwe model in optimale condities van de band te laten lopen. De Adam is trouwens de enige wagen in zijn klasse die op Duitse bodem wordt gemaakt. “Op het vlak van kleuren, aankleding of uitrusting, was er nog nooit zoveel keuze om een auto uit dit segment te personaliseren”, benadrukt men bij Opel. “Voor de klant is dat een belangrijke troef, en voor ons als constructeur is dat dan weer een geweldige uitdaging.” Daarom werden enkele volledig nieuwe gebouwen opgetrokken en werden ultramoderne, zeer flexibele productielijnen geïnstalleerd. De nieuwe Opel Adam wordt eind september op het autosalon in Parijs onthuld. In het voorjaar van 2013 arriveren de eerste wagens bij de Belgische verdelers. (Belga) (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content