GoodYear verlaagt rolweerstand

06/07/16 om 21:31 - Bijgewerkt om 21:31

Bron: Belga

In de zoektocht naar zuiniger auto's zijn banden een belangrijke element. De rolweerstand tussen het loopvlak van de band en het wegdek bepalen (mee) het verbruik en de bijhorende CO2-emissie. GoodYear toont vandaag de Tail & Narrow-band die hoger en vooral smaller is dan wat we vandaag gewend zijn.

GoodYear verlaagt rolweerstand

GoodYear verlaagt rolweerstand © BELGA

Tot nu toe werd aangenomen dat je een brede band nodig had voor een optimaal wegcontact. Het contactoppervlak met de rijbaan is dan breed en kort. Via de Tail & Narrow-band wil men het contactoppervlak niet verkleinen maar men kiest voor een andere vorm. Door te kiezen voor een smalle maar hoge band met een grotere diameter ontstaat een smal maar lang contactoppervlak. De afrolweerstand is een stuk lager dan die van een brede band en er zijn ook voordelen op een nat wegdek omdat men het water beter kan afvoeren, wat het risico op aquaplaning verkleint.

Omdat de diameter groter is, gaat de band ook minder vervormen door oneffenheden in het wegdek. Zo blijft de temperatuur van de band lager waardoor de rolweerstand lager is. Los van de economische en ecologische argumenten bieden deze banden ook meer comfort. Renault zal overigens alle nieuwe Scénics met deze banden standaard uitrusten. De Franse constructeur kiest voor banden met de maat 195/55 R20, wat een bijzonder grote diameter is voor een auto in dit segment.(Belga)

Onze partners