GM en PSA slaan de handen in elkaar

General Motors en PSA Peugeot Citroën kondigen een langdurige, breedschalige, wereldwijde en strategische samenwerking aan die de sterkten van beide ondernemingen zal gebruiken om de winstgevendheid en competitiviteit van elk van hen te verhogen in Europa.

In het geval van GM gaat het dus vooral over Opel, dat het nog steeds moeilijk heeft, ondanks alle herstructureringen. Deze alliantie steunt op twee pijlers: het delen van voertuigplatformen, componenten en modules, en het creëren van een gezamenlijk aankoopbeleid voor grondstoffen, componenten en andere goederen en diensten van leveranciers, met een gezamenlijk jaarlijks aankoopvolume van 125 miljard $. Wel zal elk merk zijn producten onafhankelijk op de markt blijven brengen om zijn eigenheid te bewaren. Dat belet echter niet dat er steeds verder gezocht zal worden naar nieuwe vormen van samenwerking binnen deze alliantie. PSA hoopt met deze deal ongeveer 1 miljoen € aan nieuw kapitaal op te halen. GM plant zo’n 7% van het kapitaal van zijn partner te verkrijgen en wordt zo de grootste aandeelhouder na de Peugeot-familie. In een eerste fase willen de partners zich toeleggen op de ontwikkeling van kleine en middelgrote voertuigen, SUV’s en crossovers. Later zal de focus verschuiven naar milieuvriendelijke wagens. Het eerste gezamenlijke voertuig wordt voor 2016 aangekondigd. (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content