Gevecht om Aston Martin

Aston Martin zit al enige tijd in het vizier van geïnteresseerde overnemers. Het Britse prestigemerk leek in Italiaans-Duitse handen te komen, maar ook de Indiërs zijn vastbesloten de buit binnen te halen.

In 2007 hield Ford uitverkoop en verkwanselde Aston Martin aan de Koeweiti’s van Investment Dar en Adeem Investment. Met Ulrich Bez aan het hoofd ging het het prestigemerk uit Gaydon voor de wind, maar recent viel de verkoop terug tot een kleine 4.000 voertuigen. Eigenlijk niet genoeg om forse winsten te maken, die nodig zijn om in de toekomst van het bedrijf te investeren om opgewassen te zijn tegen de sterkere en talrijkere concurrentie. Want als we eerlijk zijn, moeten er toch dringend enkele modellen vernieuwd worden, ook al is de nieuwe Vanquish op zijn beurt een echte blikvanger. Het leek erop dat het bod van Investindustrial op 50% van de aandelen aanvaard zou worden. Zeker omdat de Italianen ook het technische partnership van Mercedes konden aanbrengen. Bovendien is deze groep niet aan zijn proefstuk toe. Investindustrial kocht eerder Ducati op en deed het recent weer van de hand aan Audi. De deal leek rond tot er een aanzienlijk hoger bod kwam van het Indische Mahindra. Deze groep is vooral gespecialiseerd in landbouwvoertuigen, maar nam eerder ook al de controle over bij Ssangyong. Er wordt verondersteld dat Mahindra uit is op de technologische knowhow van Aston Martin om zijn eigen gamma voertuigen te upgraden en misschien ook wel om concurrent Tata de loef te steken, die eerder al eigenaar werd van Jaguar en Land Rover.(EDITOR : DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content