Urbain Vandormael

Genève onder stoom maar zonder stroom

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De tradities werden gerespecteerd: veel schoon volk en vele nieuwigheden. De 85ste editie van het Autosalon van Genève, het oudste en meest prestigieuze, sluit vandaag de deuren. Maar voor het zover is, blikken we nog even terug.

Het Autosalon van Genève is dé jaarlijkse hoogmis van de professionals uit de internationale autowereld. Omzeggens alle topmanagers én alle merken – ook de meest exclusieve – zijn present. Het evenement heeft nog aan belang en internationale uitstraling gewonnen sinds hier ook de proclamatie van de ‘Auto van het Jaar’ plaatsvindt. Dat gebeurt sinds enkele jaren op de maandagnamiddag voorafgaand aan de vooropening voor de journalisten en zorgt voor wereldwijde mediabelangstelling nog voor de deuren van Palexpo opengaan.

Volkswagen overklast concurrenten

Tot op het laatste moment bestond er onzekerheid over de winnaar van de editie 2015. Het Belgische jurylid Tony Verhelle sprak in een voorbeschouwing over een nek-aan-nekrace omdat hij onder de zeven genomineerden geen enkele uitgesproken favoriet zag. Hij tipte op de Citroën Cactus, omwille van het innoverend karakter van de compacte gezinswagen uit Frankrijk. Maar uiteindelijk eindigde de VW Passat met duidelijke voorsprong als nummer één, voor de Cactus en de Mercedes-Benz C-klasse. Achteraf bestempelde de hoofdredacteur van Autogids de VW Passat als een ‘onverwachte maar verdiende winnaar.’

Bij Mercedes-Benz toonde men zich tevreden met de uitslag; bij BMW – de Active Tourer ontgoochelde met plaats zes op zeven kandidaten – was de stemming veeleer bedrukt. De Beierse constructeur slaagt er maar niet in om een overtuigende indruk te maken op de 58 juryleden uit 22 Europese landen. Ondanks dat BMW nummer één is onder de Duitse premiummerken, is het nog nooit in de prijzen gevallen. BMW moet maar eens een keertje in de leer gaan bij VW.

In 2013 kaapte de Golf VII de eerste prijs weg, twee jaar later is het de beurt aan Passat. Het illustreert de suprematie van het merk VW én van de groep Volkswagen.

Blikvanger op de Audi-stand was de nieuwe R8, een directe concurrent voor Porsche.
Blikvanger op de Audi-stand was de nieuwe R8, een directe concurrent voor Porsche.

Want ook op de stands van de dochtermerken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat en Skoda was de publieke belangstelling opvallend groot voor de nieuwkomers met als uitschieters de Audi R8, Seat Leon Cupra en Skoda Superb.

Wat VW betreft, dat schuift van een volumemerk almaar meer op in de richting van een premiummerk. Spijtig genoeg is dat ook het geval voor de prijzen, alhoewel er toch nog altijd een kloof gaapt van enkele duizenden euro’s. Daarom loont het zich voor de prijsbewuste consument om een langs te gaan bij een Seat- of Skoda-dealer. Technisch verschillen de modellen van Seat en Skoda nauwelijks van VW, ondanks een prijsverschil van 10 procent en meer.

De Renault Kadjar draagt de signatuur van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker.
De Renault Kadjar draagt de signatuur van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker.© .

Opmars SUV-segment gaat onverminderd verder

Een tweede markante vaststelling: de opmars van de (compacte) SUV’s gaat onverminderd verder. Nadat de Aziatische merken dit marktsegment jarenlang hebben beheerst, krijgen die hoe langer hoe meer concurrentie van de Europese constructeurs. Met name de Renault Kadjar oogstte hier veel bijval. Het vloeiende lijnenspel van de voorsteven is speels en sensueel, kenmerkend voor de nieuwe lijn van het merk die is het werk is van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker. De grote wielen en forse schouders bezorgen de Kadjar een sportief voorkomen en refereren naar vakantie en avontuur. Ik ben ook benieuwd naar het onthaal van de SsangYong Tivoli in ons land, misschien niet meteen moeders mooiste maar de compacte SUV uit Zuid-Korea biedt wel veel auto voor weinig geld. Bij Hyundai en Kia is het prijsverschil met de Europese merken veel kleiner geworden – ook op het vlak van uitrusting en comfort, al is dat nog niet voldoende doorgedrongen tot de consument.

Voor elk wat wils aan de stand van de Zwitserse autobouwer Sbarro.
Voor elk wat wils aan de stand van de Zwitserse autobouwer Sbarro.© .

Elektromobiliteit stokt

Sinds eind van de jaren tweeduizend willen de constructeurs ons doen geloven dat het tijdperk van de elektromobiliteit onmiddellijk voor de deur staat. Tegen 2020 zal 5 à 10 procent van de nieuwe auto’s op stroom rijden, was toen te horen. Ondertussen weten we dat die voorspelling niet bewaarheid wordt. De echte waarheid is dat de constructeurs onder stoom staan om tegen 2021 de Europese CO2-norm van 95 g/km te halen voor het geheel van hun vloot maar dat zij er niet in slagen om auto’s op de markt te brengen die beantwoorden aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de consument.

Het huidige modellenaanbod is té duur in verhouding tot het praktische nut én de actieradius. Bovendien is de oplaadinfrastructuur verregaand ontoereikend, in ons land zelfs quasi onbestaand. Het is wachten op een doorbraak op het vlak van de accutechnologie – de batterijen moeten lichter, performanter en goedkoper worden – én op stimuli van de overheid om meer elektroauto’s in het straatbeeld te zien verschijnen. In afwachting neemt de hybridetechnologie (combinatie van een elektro- en conventionele motor) een hoge vlucht. Maar het ei van Columbus is de hybridetechnologie niet, omdat je te maken hebt met twee motoren in één auto. Hij lost wel het probleem van de autonomie op, maar daar houdt het op.

Ondertussen stellen we vast dat de Franse en Italiaanse merken het almaar moeilijker krijgen om aansluiting te blijven vinden bij de Duitse en sommige Aziatische merken. Ook voor de Belgische autofabrieken blijft het bang afwachten. Zo liet Volvo-topman Hakan Samuelsson in de marge van dit autosalon weten dat Volvo Gent zich moet voorbereiden op een langere periode van technische werkloosheid. En bij Audi Brussels weet men sinds enkele dagen dat ook de Seat-fabriek in het Spaanse Martorell Audi-modellen gaat bouwen, om de productiecapaciteit beter te kunnen benutten en de rendabiliteit te verhogen.

Op de stand van Abt was er minder aandacht voor de auto's dan voor de dames.
Op de stand van Abt was er minder aandacht voor de auto’s dan voor de dames.© .

Nieuw luxe-merk

Genève beleefde ook de geboorte van een nieuw luxe-merk van het huis Mercedes-Benz. De Duitse autoconstructeur wil met het submerk Maybach opnieuw vertegenwoordigd zijn in het absolute topsegment, dat nu wordt beheerst door Rolls-Royce en Bentley. De Mercedes Maybach S600 is 20 cm langer dan de verlengde S-klasse en biedt meer mogelijkheden om tegemoet te komen aan de persoonlijke wensen van de veeleisende klant. Als tweede model presenteert Mercedes-Benz de Maybach Pullman, met 6,5 meter en een prijskaartje van 500.000 euro een directe concurrent voor Rolls-Royce en Bentley. Mercedes heeft de productie van de Maybach Pullman uitbesteed aan het Duitse tuningbedrijf Brabus dat ervaring heeft met dit soort opdrachten voor de rijken der aarde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content