Gemiddelde CO2 emissie van 95 gram is haalbaar maar duur

02/05/13 om 20:26 - Bijgewerkt om 20:26

Europa wil dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe voertuigen tegen 2020 amper 95 gram per km bedraagt. Bosch, een belangrijke toeleverancier van motortechnologieën, heeft zich recent positieve signalen de wereld ingestuurd maar stelt dat dergelijke toptechnologie ook een prijs heeft.

Gemiddelde CO2 emissie van 95 gram is haalbaar maar duur

Moderne auto's met een dieselmotor halen vandaag 105 g/km en benzineversies draaien zo rond de 115 g/km. Deze waarden slaan meestal op compactere auto's uit het B- en C-segment (bijvoorbeeld een VW Polo of een VW Golf). Grotere modellen en populaire SUV's zorgen voor een hoger gemiddelde. Bosch geeft aan dat het technisch mogelijk is om wagens zuiniger te maken maar een en ander heeft ook een prijs en de vraag die zich stelt is of een en ander voldoende rendabel zal blijven. Vandaag stellen we vast dat diesels conform euro 5 aanzienlijk duurder zijn dan hun euro 4-voorgangers. Dit zorgt ervoor dat heel wat consumenten weer oog krijgen voor een goedkopere benzinemotor, maar die heeft weer een hogere CO2-emissie. In de nabije toekomst zal hybride aandrijving (benzinemotor en elektromotor) de emissie moeten verlagen maar dergelijke technologie is vooral bij duurdere premium producten haalbaar. (Belga)

Onze partners