Urbain Vandormael

Geen stalorders voor Mercedes-rijders Rosberg en Hamilton: dat belooft vuurwerk op Francorchamps

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Na een relatief lange zomervakantie hervat het Formule 1-circus dit weekend zijn activiteiten op het circuit van Spa-Francorchamps. Dat staat gecatalogeerd als een van de mooiste en meest veeleisende omlopen ter wereld. Zonder onvoorziene omstandigheden gaat de zege naar een coureur uit het Mercedes-kamp dat met kop en schouders boven de andere teams uitsteekt. Maar in de Formule 1 is niks zeker.

De komst van een nieuw motorenconcept in de Formule 1 heeft het spektakelniveau in de koningsklasse van de autosport niet spectaculair verhoogd. In de plaats van het Red Bull-team met Renault-motoren rijden nu de teams met Mercedes-motoren op kop. Voor spanning en dramatiek zorgt de strijd om de wereldtitel bij de rijders tussen de Mercedes-piloten Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Dat zal aanstaande zondag in Spa-Francorchamps niet anders zijn.

Na dramatisch ongeval trok Mercedes zich terug uit autosport

Le Mans 1955. Door een onverwacht remmanoeuvre in ronde 35 van de leider in de 24 Uren-race Mike Hawthorn in een Jaguar knalde de Mercedes 300 SLR van fabrieksrijder Pierre Levegh tegen de Austin-Healy van Lance Macklin. De zilverkleurige Mercedes werd over de vangrails gekatapulteerd en belandde al brandend tussen het publiek. In totaal kwamen 88 autosportfans om het leven in de vuurzee, plus de piloot die uit de wagen werd geslingerd.

Voor de organisatoren was het dramatisch ongeval geen reden om de uithoudingsrace af te vlaggen. De teamleiding van Mercedes besliste daarop om zijn wagens uit koers te nemen – als blijk van medeleven met de nabestaanden van de slachtoffers.

Op het einde van het seizoen greep de Mercedes-directie in Stuttgart het ongeval in Le Mans aan om zich terug te trekken uit de autosport waardoor bekende piloten als Manuel Fangio, Stirling Moss en Karl Kling op zoek moesten naar een nieuwe werkgever.

De autosportboycot van Mercedes hield decennialang stand; de terugkeer naar het allerhoogste niveau duurde langer en kostte meer tijd én geld dan verwacht. Een ingrijpende reorganisatie van het team én nog meer miljoenen voor mens en materiaal forceerden dit seizoen de terugkeer aan de top.

Zowel het eigen fabrieksteam als de ‘klanten’ teams zijn nu oppermachtig. Vanaf de eerste Grote Prijs waren Red Bull en Ferrari op achtervolgen aangewezen, enkel door een crash of defect van Mercedes kunnen die vooraan eindigen. De afstand tussen de teams mét Mercedes-motoren en zonder is onoverbrugbaar groot.

Wie of wat maakt het verschil: de piloot of de auto?

Illustratief voor de nieuwe machtsverhoudingen in de Formule 1 zijn de resultaten van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Halfweg het seizoen staat die op plaats zes in de voorlopige stand voor de wereldtitel; hij wordt bovendien geregeld overklast door zijn jongere Australische teamgenoot Daniel Ricciardo, dé revelatie van het seizoen.

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo© /

Waarmee we voor de zoveelste keer zijn aanbeland bij de discussie… wie of wat maakt het verschil, de piloot of de auto? Vettel was vier jaar op rij ongenaakbaar in zijn superieure Renault maar plots valt bij Mercedes alles in zijn plooi en is de wereldkampioen op achtervolgen aangewezen. Hetzelfde geldt voor de Ferrari-piloten Fernando Alonso en Kimi Raïkkönen, de eerste met twee wereldtitels en de tweede met één wereldtitel achter hun naam. Maar in hun rode bolides zijn de ex-wereldkampioenen niet eens opgewassen tegen Valtteri Botas en Felipe Massa in hun Williams mét Mercedes-motoren.

Volgens F1-verslaggever Jo Bossuyt – en hij kan hét weten – wordt het resultaat voor 80 procent bepaald door de auto en slechts voor 20 procent door de piloot. Hoe hij dan de goede uitslagen van Red Bull-piloot Ricciardo verklaart? “Ricciardo is een natuurtalent. Bij Toro Rosso heeft hij veel ervaring kunnen opdoen en die komt hem nu goed van pas aan het stuur van de competitieve Red Bull.”

Hoe hoog schat hij de kansen in van de jonge Belg Stoffel Vandoorne om door te stoten naar de Formule 1. “Vandoorne behoort tot de meest talentrijke rijders van zijn generatie. Hij maakt geen fouten en grijpt elke kans die zich aandient om te winnen.”

“Hij is nu derde piloot bij McLaren dat vanaf volgend jaar met Honda-motoren zal rijden. De Japanse constructeur zal meteen willen scoren en eist daarom een ervaren rijder als vervanger van Jenson Button. Dat zou Fernando Alonso kunnen zijn.”

“Als tweede piloot blijft de jonge Kevin Magnussen allicht aan boord, wat betekent dat Vandoorne wellicht nog een jaartje geduld zal moeten uitoefenen. Hij beschikt over de nodige kwaliteiten om een grote coureur te worden en wordt door zijn entourage omschreven als… a good kid and quick!”

Maar of dat zal volstaan om de volgende Belgische piloot in de Formule 1 te worden, is niet zeker. Jo Bossuyt: “Velen voelen zich uitverkoren maar slechts weinigen worden geroepen. In de Formule 1 draait alles om geld en politiek.”

Mercedes-piloten Rosberg en Hamilton mogen volop hun eigen kans gaan

Renault heeft vier jaar op rij de wereldkampioen geleverd, maar moet dit jaar zijn meerdere erkennen in Mercedes. Karl Schuybroek (Renault): “Door reglementswijziging is iedereen vanaf nul moeten herbeginnen en ik moet erkennen dat de ingenieurs van Mercedes hun huiswerk beter hebben gedaan dan de onze. Wij doen er uiteraard alles aan om zo snel mogelijk onze achterstand in een voorsprong om te buigen. Wij zijn dat aan onszelf en aan onze teams verplicht.”

Bij Mercedes-woordvoerder Christophe Vloeberg is te horen dat Mercedes nu de vruchten plukt van vijf jaar consequent investeren in mens en materiaal. “De aanhouder wint. Wij beschikken over de best mogelijke combinatie van chassis, motor, piloten én team. Onze dominantie is zo groot dat enkel onvoorziene omstandigheden ons van de zege kunnen houden, ongeacht het profiel van het circuit of de weersomstandigheden.”

De Formule 1 beleeft een van de spannendste en spectaculairste seizoenen van de voorbije jaren

Of dat geen afbreuk doet aan het spektakelgehalte? “De Formule 1 beleeft een van de spannendste en spectaculairste seizoenen van de voorbije jaren. Dat heeft te maken met de boeiende tweestrijd tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton die beiden aanspraak maken op de wereldtitel bij de rijders. Van teambaas Toto Wolff heb ik zopas nog vernomen dat er geen stalorders zullen gegeven worden en dat beide piloten tot het einde van het seizoen volop voor de overwinning mogen gaan.”

Dat belooft. Schuybroek geeft toe dat Mercedes aanstaande zondag over de beste kaarten beschikt maar hij wijst erop dat Francorchamps een patent heeft op onverwachte wendingen in de race en dat een verrassing ook dit keer niet uitgesloten is. “Red Bull is gebrand op revanche en met name Ricciardio heeft in de voorbije Grote Prijs van Hongarije bewezen in alle omstandigheden snel te kunnen zijn.”

In elke Renault zit een stukje Formule 1-technologie

Hoeveel geld de verschillende merken in de Formule 1 investeren, is een goed bewaard geheim. Volgens Schuybroek is het hoe dan ook goed besteed… “Dankzij onze présence en successen in de Formule 1 geniet Renault nu wereldwijde bekendheid, ook in die landen en continenten waar wij niet of nauwelijks zijn vertegenwoordigd. Dat opent perspectieven als wij straks een plaats op die markten willen veroveren. Bovendien profiteert Renault als volumemerk van de knowhow die het opdoet in de hoogtechnologische Formule 1. Er bestaat een permanente uitwisseling van gegevens én ingenieurs tussen onze autosportafdeling en onderzoeks- en ontwikkelingscentra. De Formule 1 vervult voor Renault een laboratoriumfunctie en de output van de kruisbestuiving wordt meegenomen bij de ontwikkeling van onze nieuwe volumemodellen… in elke Renault zit een stukje Formule 1-technologie verwerkt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content