Geen midlifecrisis voor Golf

31/03/14 om 14:45 - Bijgewerkt om 15:00

Bron: Belga

Heel wat mensen kampen rond hun veertigste met existentiële vragen. De VW Golf, die vandaag veertig lentes telt, heeft er duidelijk geen last van.

Geen midlifecrisis voor Golf

2014 is overigens een erg geladen jaar want het is precies een eeuw geleden dat de Grote Oorlog begon, de Duitse muur werd een kwarteeuw geleden neergehaald en de Golf wordt 40. Het is het best verkochte model voor Volkswagen. Verdeeld over 7 generaties werden er ruim 30 miljoen stuks verkocht. De eerste Golf liep op 29 maart 1974 van de montageband in Wolfsburg. Hij stond in mei bij de dealers. Hij loste de legendarische Kever af. Qua concept was de Golf helemaal anders dan de Kever die over een luchtgekoelde boxermotor achterin en achterwielaandrijving beschikte. Bij de Golf zat de motor dwars voorin en hij kreeg voorwielaandrijving. Deze bouwwijze zagen we eerder bij de Scirocco en bij de grotere Passat in 1973. Die laatste was overigens afgeleid van de Audi 80. De Golf plukte ook de vruchten van de ervaring die VW opdeed met de K70, een vierdeurs berlinemodel dat bij NSU werd ontwikkeld. VW recupereerde de technologie toen ze het merk uit Neckarsulm kochten. De Golf werd door Giorgio Giugiaro getekend. De designers kregen de zware klus om een opvolger voor de Kever te tekenen, een auto die in de jaren '30 door Ferdinand Porsche en zijn team was ontwikkeld. De designers leverden uitstekend werk want de succesformule blijft ook nog vandaag overeind.(Belga)

Onze partners