Ford maakt EcoBoost motor nog zuiniger

De kleine 1.0 EcoBoost benzinemotor van Ford-makelij won de voorbije jaren zo ongeveer alle prijzen die een constructeur met een motor maar kan winnen. De motor wordt vooral geprezen omwille van de uitzonderlijke prestaties voor een driecilinder van minder dan 1000 cc.

De compacte krachtbron wordt in ruim 10 verschillende modellen gebruikt en zit zelfs onder de motorkap van de grote Mondeo waar hij geen topprestaties levert, maar meer dan ooit voldoet. Ford wil de motor nog zuiniger maken en experimenteert vandaag met een systeem om één van de drie cilinders uit te schakelen op momenten dat er minder vermogen noodzakelijk is. Audi levert al een vergelijkbaar systeem op de 1.4 TSI-motor maar daar gaat het om een viercilindermotor. Omdat een driecilinder omwille van zijn constructie meer trillingen genereert, monteert Ford een nieuw ontwikkeld bimassavliegwiel om trillingen te compenseren. Volgens de ingenieurs die het project leiden, moet deze versie van de 1.0 EcoBoost motor ongeveer 6 procent zuiniger zijn dan de actuele versie. De technologie werd voorgesteld op een internationaal technologiesymposium in Oostenrijk. Over concrete productieplannen werd geen informatie gegeven.(Belga)

Partner Content