Ford Focus ST dieselt ook

Ford stelde het vorige weekend de nieuwe Focus ST voor op het Festival of Speed in Goodwood. Opzienbarend was vooral dat er voortaan ook een dieselmotor verkrijgbaar is.

Ford volgt hiermee een trend die al door andere merken werd ingezet, met de VW Golf GTD voorop. Een dieselmotor hoeft immers al langer niet veel meer onder te doen voor krachtbronnen op benzine, maar functioneert ondanks de topprestaties wel merkelijk zuiniger. Zo is er voortaan ook voor de Focus ST de keuze uit de 2.0 TDCI met 185 pk en de 2.0 Ecoboost goed voor de 250 pk. De turbodiesel spurt van 0 tot 100 km/u in 8,1 sec. en verbruikt daarbij 4,4 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 114 g/km. Voor de geblazen benzineversie bedragen deze waarden 6,5 sec., 6,8 l/100 km en 158 g/km. Hiermee is deze generatie van de Focus ST, die steeds met een start-stopsysteem is uitgerust, de zuinigste ooit. Verder onderging de sportieve Focus ook aanpassingen aan het onderstel en de stuurinrichting om nog preciezer en responsiever rijplezier te leveren. De nieuwe Focus ST geniet uiteraard ook van de uiterlijke facelift die dit model ondergaat en komt in het najaar op de markt. (Belga)(Belga)

Partner Content