Fijn stof is niet langer een exclusief dieselprobleem

Van dieselmotoren weten we dat ze fijn stof produceren. Om de emissie hiervan te beperken worden roetfilters gemonteerd. Recente studies wijzen uit dat ook moderne benzinemotoren fijne roetdeeltjes uithoesten. Oorzaak is de rechtstreekse benzine-inspuitin

Dat de meest recente benzinemotoren ook lijden aan de kwaaltjes van dieselmotoren is geen verrassing want ze gebruiken dezelfde inspuitmethode. Omdat de brandstof onder hoge druk in de verbrandingskamer wordt verneveld, zijn er kleine druppeltjes die niet volledig verbranden en worden omgezet in roetdeeltjes (fijn stof). Bij oudere benzinemotoren werd de brandstof in het inlaattraject verneveld waardoor ze beter in de lucht kon verdampen. Voordeel van die nieuwe rechtstreekse inspuiting is een lager verbruik, betere prestaties en natuurlijk minder CO2-uitstoot. Keerzijde is alweer emissie van deeltjes die nefast zijn voor onze longen. Om benzinemotoren klaar te maken voor de Euro 6-emissienorm is een roetfilter een zinvolle optie. Deze ontwikkeling werpt ook een nieuw licht op autofiscaliteit. Voor de hervorming van de jaarlijkse rijtaks (een oefening voor onze volgende regering) werd immers gedacht aan een systeem waarbij diesels (vooral omwille van de fijn stof problematiek) zwaarder zouden belast worden. Een dergelijke denkpiste is bij deze achterhaald en opent misschien perspectieven voor elektrische mobiliteit.(Belga)

Partner Content