Febiac wil kleiner kenteken voor elektrische fietsen

14/12/15 om 09:03 - Bijgewerkt om 09:03

Bron: Belga

Febiac (Belgische Automobiel en Tweewieler federatie) wil een kleiner kenteken voor bromfietsen en snelle elektrische fietsen.

Febiac wil kleiner kenteken voor elektrische fietsen

Febiac wil kleiner kenteken voor elektrische fietsen © BELGA

De voorbije dagen kwam het onderwerp in de media omdat elektrische fietsen die sneller rijden dan 25 km/u (met een topsnelheid van 45 km/u) over een nummerplaat moeten beschikken. Dergelijke fietsen worden immers beschouwd als bromfietsen en moeten daarom worden ingeschreven. Sinds april 2014 moeten nieuwe bromfietsen (zowel klasse A - tot 25 km/u- als klasse B - tot 45 km/u) worden ingeschreven en over een kenteken beschikken. Een en ander is het gevolg van een Europese richtlijn. Deze verplichting geldt ook voor bromfietsen die sinds mei 2014 van eigenaar zijn gewisseld. Vanaf december 2015 moeten alle eigenaars van bromfietsen hun voertuigen registreren. Er is een overgangsperiode van een jaar voorzien. Het kenteken meet 14 op 21 cm en dat is erg groot.

Eigenaars van elektrische fietsen hebben de voorbije weken van zich laten horen omdat deze afmetingen buiten proportie zijn voor een fiets. Ook Febiac vindt dat deze grote kentekens voor problemen kunnen zorgen omdat ze te groot zijn en moeilijk te bevestigen zijn. Naar aanleiding van dit protest heeft de FOD mobiliteit aangekondigd dat er een kleiner kenteken in de maak is voor snelle elektrische fietsen. Febiac zou deze kleinere plaat liefst op alle bromfietsen toepassen. Zo kan je in het verkeer ook gemakkelijker het onderscheid maken. Op dit ogenblik oogt een fietsplaat precies hetzelfde als een motorkenteken. Dit kan voor verwarring zorgen omdat enkel de eerste letter verschilt. Snelle elektrische fietsen en bromfietsen krijgen vooraan een "S", terwijl een motorplaat met de letter "M" begint.(Belga)

Onze partners