Febiac-topman: 'Op uitzondering van VW heeft geen enkele constructeur illegale software geïnstalleerd'

03/05/16 om 11:07 - Bijgewerkt om 16:40

Dieselgate heeft een golf van verontwaardiging op gang gebracht die almaar groter wordt. De betrokken partijen proberen elkaar de schuld te geven. De politiek wijst met een beschuldigende vinger naar de auto-industrie. Die verdedigt zich door erop te wijzen dat de Europese wetgeving inzake milieu en klimaat-uitstoot én de controle op de naleving het werk zijn van de politieke overheden. Ook de rol van de media wordt in vraag gesteld. En wat met de consument? Die voelt zich van alle kanten belogen en bedrogen.

Barbertje moet hangen

"Wat is er mis met een bedrijf, klein of groot, dat alle wettelijke mogelijkheden benut om op technologisch én financieel vlak concurrentieel te zijn op de wereldmarkt? Ik begrijp de commotie in de media en de negatieve reacties van sommige Europese en federale politiekers niet. Wat Volkswagen heeft uitgespookt, is ontoelaatbaar en is door de eigen autosector scherp veroordeeld. Het is dan ook niet meer dan normaal dat Volkswagen moet opdraaien voor de financiële gevolgen. Maar daar eindigt voor mij het sjoemelverhaal. Op vraag van de Duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt heeft het Bundeskartellamt (BKA) een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar mogelijke onregelmatigheden bij andere constructeurs. Welnu, het BKA heeft geen nieuwe bewijzen gevonden en heeft daarop de andere constructeurs vrijgesproken van de verdenking op het manipuleren van de emissiescores zoals Volkswagen dat heeft gedaan. Ik aanvaard dan ook niet dat sommige politiekers en sommige media de indruk blijven wekken dat ook andere merken buiten de lijnen hebben gekleurd. Dat is niet correct en niet eerlijk. Wie heeft de Europese regelgeving inzake luchtkwaliteit en CO2-uitstoot uitgewerkt en uitgevaardigd, wie moet instaan voor de controle op de naleving van die wetgeving? Dat zijn, voor zover ik weet, niet de automerken maar de Europese Commissie en de lidstaten. Onder druk van de publieke opinie zijn die op zoek naar een zondebok om hun eigen falen goed te praten en proberen die nu de schuld in de schoenen van de autoconstructeurs te schuiven. Dat herinnert mij aan het verhaal van Multatuli en Barbertje moet hangen - in dit geval dus de Europese automerken."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners