Europese automobilist blijkt chauvinistisch

10/06/13 om 16:38 - Bijgewerkt om 16:38

Europese Unie, fictie of realiteit? Als we kijken welke automerken worden gekocht door de diverse nationaliteiten lijkt de Europese droom veraf. Autoscout 24 voerde van 15 januari tot 15 maart een onderzoek terzake en stelde vast dat de Europese autoconsument vrij chauvinistisch koopt.

Europese automobilist blijkt chauvinistisch

Een uitschieter is de Italiaanse markt want daar kiest men het vaakst voor een binnenlands product en ze worden op de voet gevolgd door de Fransen. Duitse wagens worden in gans Europa naar waarde geschat. Elk jaar voert Autoscout 24 dit onderzoek bij ruim 75.000 Europeanen, waaronder 5.000 Belgen. Hieruit blijkt dat de Europese consument erg nationaal georiënteerd blijft. Zo koopt men in Italië veel vaker een Alfa of een Fiat dan in de rest van Europa. Fransen kopen bij voorkeur Citroën, Peugeot of Renault. Duitse producten zoals Mercedes, BMW VW, Audi en Opel worden overal gesmaakt. Mercedes is het meest geliefd, gevolgd door BMW en Audi. Dacia ligt minder goed op de tweedehandsmarkt hoewel de nieuwverkoop piekt. Het cliché dat Nederlanders op de centen letten, wordt bevestigd want 43,2 % geeft aan binnen de 12 maanden een gebruikte wagen te kopen. Slechts 9 % van hen wil een nieuw exemplaar. De Duitsers staan op de tweede stek met 38,8 % en in ons land wil 25,9 % van de respondenten binnen het jaar een gebruikte auto kopen. Ze doen dit vooral omdat het beterkoop is maar ook omdat ze op deze manier binnen hun budget een fraaier exemplaar op de kop kunnen tikken. Tot slot blijkt een occasie ook waardevaster dan een nieuwe wagen. (Belga)

Onze partners