Europa stuurt aan op CO2-vriendelijk aircogas

De Europese Commissie heeft onder impuls van Antonio Tajani beslist te gaan procederen tegen Duitsland, of liever de Duitse auto-industrie en Mercedes-Benz in het bijzonder. Aanleiding is dat Mercedes de aircosystemen van haar wagens niet met het nieuwe k

De constructeur gebruikt – in afwachting van koelsystemen die CO2 gebruiken als koelgas – R1234a. Het gas dat de Europese Commissie naar voor schuift is van Honeywell-makelij en blijkt na tal van testen die Mercedes uitvoerde, brandgevaarlijk te zijn bij een aanrijding. Daarom weigert de constructeur het te gebruiken. Immers, bij een aanrijding gaat het nieuwe goedje snel ontbranden en wordt fluorwaterstof gevormd. Deze stof is bijzonder schadelijk voor de mens omdat het inwerkt op het centraal zenuwstelsel. Mercedes geniet enige geloofwaardigheid terzake. Als een van weinige constructeurs beschikken ze reeds drie decennia over een afdeling “accidentologie” waarbij ze de risico’s en vooral de gevolgen van ongevallen met de nodige expertise onderzoeken. Ze stellen dat men bij het verbranden van R1234yf de gezondheid van automobilisten maar ook die van mogelijke hulpverleners in gevaar brengt. De Commissie wil verder actie ondernemen tegen België, Luxemburg en Groot-Brittannië omdat deze landen auto’s met het klassieke koelgas vooralsnog blijven homologeren. (Belga)

Partner Content