Elk continent kiest eigen brandstof

Bosch ontwikkelt motoren en vooral inspuitsystemen voor diverse constructeurs overal ter wereld. Daarom heeft deze constructeur een bijzonder goeie kijk op wie waar ter wereld met welke brandstof rijdt.

Wereldwijd rijden ongeveer drie kwart van de voertuigen met benzinemotoren. Vooral in China (de groeimarkt bij uitstek) rijdt quasi iedereen met benzinemotoren. Meer dan de helft van die benzinemotoren is nog indirect ingespoten, hoewel directe inspuiting 15 % zuiniger is. Europa en ook India kiezen resoluut voor diesel want de helft van het park heeft er een zelfontbrander. De rol van de dieselmotor is nog lang niet uitgespeeld want ook in de VS groeit de populariteit. Daar rijdt nu slechts 3 % op diesel maar in 2018 verwacht Bosch dat het aandeel naar 10 % zal stijgen en ook in Zuid-Korea zitten diesels duidelijk in de lift. Japan trekt een voortrekkersrol op vlak van nieuwe technologieën want daar is 20 % van de nieuw verkochte wagens uitgerust met een hybride aandrijflijn (benzine- en elektromotor). Ook de elektrische auto is er aan een steile opmars bezig. Japan is veel strenger qua emissie van voertuigen. Omdat de steden er zo dichtbevolkt zijn, is de luchtkwaliteit er een belangrijk thema en is elektrische aandrijving een noodzaak. Ethanol wordt voornamelijk in Brazilië gebruikt. De laatste belangrijke brandstof is CNG of aardgas. In de afgelopen tien jaar is het aantal voertuigen dat hierop rijdt wereldwijd met een kwart gegroeid. Het grote voordeel is de aantrekkelijke prijs van de brandstof en de voertuigen stoten 25 % minder CO2 uit dan vergelijkbare benzinemotoren. (Belga)

Partner Content