'Elektrische wagen zal geen grote doorbraak meer kennen'

04/02/13 om 15:17 - Bijgewerkt om 15:17

Na meer dan 100 jaar ontwikkeling is het grote moment voor de elektrische auto nog steeds niet aangebroken.

'Elektrische wagen zal geen grote doorbraak meer kennen'

© Reuters

De twee grootste Japanse automakers Nissan en Toyota wijzen erop dat de elektrische wagen, op verschillende korte oplevingen na, nog altijd niet klaar is voor een grote doorbraak. Sterker nog, misschien komt die er nooit. Ondertussen is de aandacht van de automobielindustrie in Azië, Europa en Noord-Amerika aan het verschuiven naar een ongebruikelijke, maar veelbelovende alternatieve energiebron: waterstof.

Lauwe reacties op elektrische voertuigen
Ondanks de belofte van "groen" transport en miljarden dollars aan investeringen worden elektrische voertuigen (EV) nog steeds geplaagd door vele problemen. Vooral de hoge kosten, het korte bereik van de wagen en een gebrek aan oplaadpunten blijven moeilijk aan te pakken, bericht persbureau Reuters.

Zelfs de meest fervente aanhangers van EV's zijn ambivalent over hun investeringen. "We hebben er geen spijt van", zegt Mitsuhiko Yamashita, onderdirecteur bij Nissan. "Misschien wel over een paar jaar".

De lauwe reacties op EV's dwongen Nissan eveneens tot een belangrijke strategische verschuiving: meer hybride wagens. Nissan kondigde in december aan dat het van plan is om wereldwijd 15 nieuwe hybride voertuigen in het begin van 2017 te introduceren. Deze zouden veel van de tekortkomingen van de pure EV's overwinnen.

Prius meest succesvolle groene auto De inzet op de 'next Big Thing' in de automobieltechnologie is enorm. Toyota gaf een geschatte 10 miljard dollar uit in de afgelopen 16 jaar, zowel aan het ontwikkelen, bouwen als het op de markt zetten van hybride voertuigen. De Prius is daarvan het meest populaire en zelfs winstgevende model. Deze auto is één van de weinige uitzonderingen op de publieke onverschilligheid voor groene voertuigen en technologie. In Japan steeg de verkoop van hybride wagens, met de Prius als topverkoper, zelfs met 40 procent. In belangrijke markten als Europa en China zijn hybride auto's echter veel minder populair bij de consument, aldus Reuters.

'We hebben iets nieuws nodig' Hybride neemt dus de overhand op EV's. Maar Nissan plant nu ook rivaal Toyota Motor Co te volgen. Toyota staat op het punt om voor de volgende grote groene technologiedoorbraak te gaan: brandstofcelauto's, vrij van vervuiling en aardolie, die waterstof omzetten in elektriciteit.

Vicevoorzitter van Toyota, Takeshi Uchiyamada, ook wel de "vader van de Prius" genoemd, gelooft dat voertuigen met brandstofcellen veel meer potentieel hebben. "Vanwege de tekortkomingen - bereik, kosten en oplaadtijd - is de elektrische auto geen levensvatbare vervanging voor de meeste conventionele auto's," aldus Uchiyamada. "We hebben iets nieuws nodig".

Beide Japanse automakers hebben ondertussen nieuwe allianties gesmeed om waterstofauto's te ontwikkelen. Toyota met BMW, Nissan met Daimler AG en Ford Motor Co. (REUTERS/CV)

Onze partners