Elektrische auto’s laden thuis trager

Elektrische wagens kan je makkelijk thuis ’tanken’. Het lijkt kinderlijk eenvoudig want je plugt de wagen gewoon in het stopcontact en ’s morgens is hij geladen en rijklaar.

Toch zit er een klein addertje onder het gras want om een wagen op te laden, heb je flink wat stroom nodig en een aangepaste stroomkring met een 230 Volt stopcontact. Vaak hebben we in de garage een stroompunt dat bedoeld is voor een diepvriezer of occasioneel gebruik van een stofzuiger. Omdat niet alle gebruikers de maximale stroomsterkte van hun stoompunten kennen, stappen constructeurs af van laders die met 16 A werken. Ze stellen de klant een lader van 10 A voor omdat die 2300 Watt in plaats van 3400 Watt trekt. Omdat een snellere 16 A lader deze stroom onafgebroken, gedurende zes tot acht uur trekt, zou dit de leidingen en het schakelbord kunnen oververhitten. Om mogelijke problemen uit te sluiten zullen de universele laders dus op 10 A werken. Hoewel die veiliger zijn voor oudere en minder performante elektrische installaties, verlengen ze de laadduur met 1/3 van de tijd. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content