Elektrische auto's: de spanning stijgt tussen Duitsland en China

04/07/17 om 10:08 - Bijgewerkt om 10:07

Voor ze met zomervakantie gaan, vergaderen de leiders van de twintig machtigste landen (G20) deze week in Hamburg over de grote wereldproblemen. De Duitse kanselier Angela Merkel wil de gelegenheid aangrijpen voor een tête-à-tête met de Chinese president Xi Jinping over nieuwe quota die Peking wil opleggen aan buitenlandse autoconstructeurs.

China is al enkele jaren de belangrijkste automarkt ter wereld, ook op het vlak van de verkoop van elektrische wagens. In 2016 werden in China zo'n 300.000 e-auto's verkocht waarvan bijna 80 procent van Chinese makelij. De merknamen Dongfeng, GAC, Geely, Lynck & Co, Singulato of Qoros zeggen u wellicht niks, maar weet dat die Chinese constructeurs veel meer e-auto's verkopen dan hun Europese collega's. Een aantal produceert zowaar zijn eigen accu's of werkt samen met Chinese toeleveringsbedrijven die gespecialiseerd zijn in de aanmaak van lithium ion-batterijen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners