Elektrische aandrijving zet door

Hoewel criticasters smalend kijken naar de verkoopcijfers van elektrische auto’s, zit de verkoop ervan wel degelijk in de lift. Bosch, als een van de belangrijkste technologieleveranciers voor de wereldwijde automotive sector, kan die evolutie enkel beves

Als leverancier binnen de autosector spitst Bosch zich vandaag toe op technologie die auto’s veiliger maakt en systemen die auto’s zuiniger maakt en bij uitbreiding zorgt voor een schonere emissie. Bosch maakt zich sterk dat binnen vijf jaar 10 % van de wereldwijd verkochte wagens op zijn minst een gedeeltelijke elektrische aandrijving zal hebben. Tegen 2025 zal dat voor 15 % van het wagenpark het geval zijn. Die cijfers tonen inderdaad een gestage groei aan van alternatieve aandrijvingen maar ze maken evenzeer duidelijk dat conventionele verbrandingsmotoren nog lang niet afgeschreven zijn. Vooral op markten zoals de VS en China zal het aandeel thermische motoren in verhouding tot Europa nog groter zijn. Daarom wil Bosch ook conventionele motoren nog zuiniger maken. In de afgelopen vijftien jaar is men er in geslaagd om het verbruik van de gemiddelde wagen met een kwart te drukken. Vandaag verbruikt een nieuwe benzinewagen gemiddeld 7 liter, een diesel komt toe met 5 liter per 100 km. Bij dieselmotoren werkt men vooral verder aan emissie, benzinemotoren krijgen straks een rechtstreekse inspuiting met hogere drukken om het verbruik verder te doen dalen. De meest spectaculaire resultaten qua verbruik zullen de volgende jaren van eenvoudige hybride toepassingen komen. (Belga)

Partner Content