Elektrisch laden, nu al complex

28/09/11 om 14:39 - Bijgewerkt om 14:39

Er werden in ons land tot nu toe een honderdtal elektrische voertuigen ingeschreven. Een van de hinderpalen van een massale doorbraak is de laadinfrastructuur, of liever het gebrek eraan. Tal van constructeur wijzen richting overheid voor een gebrek aan infrastructuur maar met nauwelijks tien modellen die op de markt zijn slagen diezelfde fabrikanten er niet in om één uniform laadsysteem te ontwikkelen, wat het gebruik complex en de investeringen (nog) duurder maakt.

Elektrisch laden, nu al complex

Bij elke wagen die wordt verkocht, hoort een trage lader om thuis te kunnen tanken. De bediening ervan is eenvoudig. Complexer wordt het wanneer je onderweg wil bijladen. Total voorziet in een aantal van haar stations snellaadpalen. Betalen doe je via de speciale PLUG tot DRIVE-betaalkaart. Omdat de verschillende constructeur ook diverse laadprotocols hebben (aangepaste stekkers en communicatieplatform tussen laadpaal en auto) moet je goed kijken op welke manier je de wagen aansluit. De Total-laadpalen bieden vandaag vier verschillende laadmodi. Volgens de ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs zou een gestandaardiseerde laadmethode er ten vroegste in 2017 komen. (Belga) (GVHN)

Onze partners