Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

08/12/15 om 09:26 - Bijgewerkt om 09:25

Einde van de rit voor de (kleine) dieselmotor?

Toen Rudolf Diesel eind 19e eeuw de eerste dieselmotor bouwde, woog die 4,5 ton met een vermogen van schamele 20 pk. Wegens té groot en té zwaar enkel geschikt om grote industriële motoren aan te drijven. De dieselmotor in personenwagens is van latere datum en heeft wezenlijk bijgedragen aan het succes van de auto als populair vervoermiddel. Want zuinig in verbruik, relatief goedkoop in onderhoud én betrouwbaar. Maar na dieselgate en de heftige discussies over de gevolgen van de schadelijke NOx-uitstoot voor uw en mijn gezondheid is de toekomst van de dieselmotor in personenwagens plots onzeker geworden.

Toen midden september in de Verenigde Staten bekend raakte dat Volkswagen had gesjoemeld met de emissiescores van sommige van zijn dieselmotoren, probeerde topman Martin Winterkorn het voorval te bagatelliseren. Ondertussen weten we dat het Volkswagen-concern bij miljoenen wagens over de hele wereld software van onderdelenleverancier Bosch heeft ingebouwd die de hoeveelheid NOx-uitstoot naar believen kan manipuleren.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners