Een halve eeuw geleden

Volvo heeft niet enkel een stevige reputatie als het op veiligheid aankomt. Het Zweedse merk heeft zich door de jaren heen ook een reputatie opgebouwd als een specialist van breaks.

Eén van de opmerkelijkste breaks was ongetwijfeld de Volvo Amazone, die precies vijftig jaar geleden werd aangekondigd naar aanleiding van het salon van Stockholm. Omgerekend kostte hij toen 18.200 euro. Hij was voorzien van de ondertussen legendarische B18-motor die 75 pk ontwikkelde. Volvo had er een punt van gemaakt om zoveel mogelijk onderdelen te gebruiken van de eerder gelanceerde vierdeurs. Niets neemt weg dat de break enkele heel eigen kenmerken had. Opmerkelijk was zijn lange laadvloer en de achterklep die uit twee delen bestond. De onderste helft klapte naar beneden en kon eigenlijk als een verlengde laadvloer worden gebruikt. In die stand van de laadklep scharnierde de nummerplaat naar beneden, zodat ze ook toen leesbaar bleef. De Amazone Break had een laadvermogen van 490 kilogram en met wat geluk haalde hij een top van 140 km/u. Deze break bleef in productie tot 1969. Aan het uiterlijk werd gedurende al die jaren nauwelijks iets veranderd. Technisch evolueerde hij wel. In 1968 kreeg hij een telescopische stuurkolom terwijl het vermogen steeg tot 115 pk. Dat was te danken aan de introductie van de B20 motor in 1969, meteen het laatste jaar dat deze Volvo in productie bleef. In totaal werden er 73.220 exemplaren gebouwd. Nu is deze break net zoals alle andere Amazones uitgegroeid tot een verzamelobject. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content