Ecovoertuigen komen en gaan

28/09/11 om 14:16 - Bijgewerkt om 14:16

Vandaag wordt de markt met zuinige en CO2-arme voertuigen overstelpt. Omdat de consument mooie ecokortingen krijgt, is hij ook bereid om deze vaak slechter presterende voertuigen te kopen. Volkswagen probeerde ruim dertig jaar geleden zuinige "Formel E" voertuigen te verkopen de "Blue Motions" van drie decennia geleden.

Ecovoertuigen komen en gaan

De eerste "Formel E" producten, waarbij de "E" op Economy duidde, zagen in 1981 het levenslicht en vonden een ideale voedingsbodem in de uitloper van de eerste oliecrisis, eind jaren zeventig. Volkswagen voorzag de wagens met enkele rationele ingrepen die het verbruik moesten drukken. De Passat kreeg toen al een stop start systeem. De Golf "Formel E" werd aangedreven door den 1.6 liter grote dieselmotor (54 pk) maar kreeg een versnellingsbak met zeer langere verhoudingen en een vierde als overdrive om het toerental te drukken. Samen met die transmissie verdween ook het laatste greintje rijplezier want acceleraties of hernemingen duurden eindeloos. Ook aan de stroomlijn werd gedacht want de Golf kreeg de grote voorspoiler zoals de GTI, net als de plastic deflectors op de A-stijlen. Op het dashboard vonden we zelfs een schakelindicator, een oranje lampje dat oplichtte wanneer je naar een hogere versnelling diende te schakelen. De "Formel E"-versies verdwenen in de late jaren tachtig naarmate de economie weer aantrok. Pas vanaf de Golf 3 kwam er weer een Ecomatic en jaren werd de Lupo 3L de voorbode van de huidige BlueMotion modellen. (KAV)

Onze partners