Eco Marathon in Rebecq, regen zorgt voor verrassingen

10/10/11 om 21:32 - Bijgewerkt om 21:32

De eerste manche van het wereldkampioenschap Eco Marathon 2011-2012 ging afgelopen zondag door op de piste van Rebecq in moeilijke weersomstandigheden. Dergelijke omstandigheden waren nieuw voor een ecorace maar zorgden wel voor spektakel.

Eco Marathon in Rebecq, regen zorgt voor verrassingen

Om het verbruik te drukken, worden de voertuigen voorzien van banden met lage rolweerstand. In tegenstelling tot de ecobanden die we op onze dagelijkse wagens kennen, hebben de rubbers die dit weekend werden gebruikt, nauwelijks profiel, waardoor ze erg weinig grip bieden. Piloten hadden het dus knap lastig om hun voertuig op de piste te houden, sommigen maakten heuse slippartijen, gelukkig zonder veel erg. In de toekomst zal men bij regenweer voor banden met profiel opteren. Op deze eerste race van seizoen 2011-2012 waren nog niet alle teams aanwezig omdat het schooljaar nog maar net is gestart. De lesroosters en de projecten staan nog niet helemaal op punt. Er waren flink wat teams aanwezig die polshoogte kwamen nemen om het circuit en ook de andere teams te leren kennen. ECAM (opleiding tot industrieel ingenieur) was aanwezig met een waterstofwagen, voorzien van een brandstofcel. Hun resultaten stonden nog niet op het niveau van de concurrentie maar ze zitten slechts in een opstartfase. Het Lyceum Mogny uit Marcq-en-Baroeul (Frankrijk) wist de eerste plaats weg te kapen met hun "Flash" prototype. Ze werden op de voet gevolgd door "Blue".(ULB/ polytechnische faculteit). (Belga) (GVHN)

Onze partners