DSG-versnellingsbak met 10 versnellingen

Binnenkort lanceert VW een DSG-transmissie met tien versnellingen. Het gaat om een evolutie van de versie met 7 verhoudingen die vandaag in tal van modellen wordt gebruikt.

Ondanks de drie extra versnellingen blijft de nieuwe versnellingsbak even compact als de unit waarvan ze is afgeleid. De nieuwe DSG-bak is immer ontwikkeld zodat men de unit ook in het jongste MQB-platform kan integreren. Die bodemplaat wordt nu al gebruikt voor de Passat en de Golf. Door een totaal nieuwe bediening van de versnellingen, een extra hulpas en twee bijkomende vorken, was het mogelijk om het aantal versnellingen te verhogen, zonder een extra stel tandwielen te moeten monteren. Zo kan men het vermogen spreiden via 10 verhoudingen. De tiende is een heel lange versnelling waarbij het toerental danig zakt wat een opsteker is voor het verbruik en de CO2-emissie. Ook het rendement van de transmissie ging er op vooruit door de onderdelen te behandelen met materialen die de interne wrijving verminderen. Men gebruikt ook een specifieke olie met een al even lage wrijvingsweerstand. Net als alle andere hedendaagse DSG-versnellingsbakken is er een functie waarbij de koppeling wordt geopend om zodat de wagen erg lang kan uitbollen, de motor wordt bij het freewheelen zelfs uitgeschakeld. De versnellingsbak kan ook het vermogen van de nieuwe tweeliter TDI (240 pk) aan. Hij verteert maximaal 272 pk en 500 Nm. (Belga)

Partner Content