Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

23/01/15 om 06:52 - Bijgewerkt om 12:06

Dream Cars op het autosalon: tussen droom en werkelijkheid

De publieke opkomst voor het Autosalon van Brussel overtreft de verwachtingen. Dat belooft voor de komende dagen. Van vrijdag 23 tot zondag 25 januari organiseert Febiac immers voor de derde keer het event 'Dream Cars' in paleis 11. Dat wordt voor de gelegenheid omgetoverd in een Franse tuin.

Dream Cars op het autosalon: tussen droom en werkelijkheid

McLaren 650S Spider MSO © RV

'Om attractief te blijven voor het grote publiek, organiseert Febiac talrijke nevenactiviteiten die verband houden met mobiliteit in de brede zin van het woord. Het meest in het oog springende event is wellicht het Dream Cars Salon, gespreid over drie dagen. De bezoekers kunnen er een blik komen werpen op een 50-tal zeer exclusieve en dure sport- en luxewagens die het hart van iedere autoliefhebber harder doet slaan.' Aan het woord is Joost Kaesemans, woordvoerder van organisator Febiac. 'Dream Cars Salon is aan zijn derde editie toe, en het succes gaat in stijgende lijn. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat sportwagenfabrikanten hun allernieuwste modellen tentoonstellen en dat daarnaast luxemerken als Bentley en Rolls-Royce prominent aanwezig zijn met hun topmodellen.'

Wie het Dream Cars Salon in paleis 11 wil bezoeken, moet 4 euro extra betalen. Een deel van de opbrengst gaat naar een goed doel, in dit geval de organisatie Make a Wish die de hartenwensen van zieke kinderen probeert waar te maken. De organisatoren verwachten zo'n 30.000 extra bezoekers voor dit event dat uniek in zijn soort is.

Het geeft aan dat Febiac alles in het werk stelt om in de onpare jaren de publieke belangstelling naar een hoger niveau te tillen. En daar ook wonderwel in slaagt. Jaar na jaar een autosalon organiseren in een klein land als België is een zware opgave, zeker wanneer de rendabiliteit van een aantal autoconstructeurs terugloopt door de tegenvallende autoverkoop in Europa.

Lijst exposanten

Alpina, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Cadillac, Corvette, Ferrari, Imperia, Infiniti, Jaguar, KTM, Lamorghini, Lotus, Maserati, McLaren, Mercedes-Benz, Noble, Porsche, Rolls-Royce, Tesla en de nieuwe Belgische E-Car

De crisis treft niet iedereen in gelijke mate

Terzelfdertijd weten we dat de economische en financiële crisis niet iedereen in gelijke mate treft en dat de rijken nog rijker worden. Zijn de tentoongestelde bolides en limousines geen spek voor de bek van mevrouw of mijnheer normaalverdiener, de waarheid gebiedt mij te vermelden dat er elk jaar zaken worden gedaan op het Dream Cars Salon. Dat beaamt Maxime De Cordier, woordvoerder van Ginion Group die McLaren en Rolls-Royce in ons land importeert. 'U zult begrijpen dat we geen stand huren en aankleden voor de schone ogen van de mensen, maar dat wij hier staan om auto's te verkopen, om business te doen. Het komt inderdaad voor dat wij een Rolls-Royce of McLaren op de stand verkopen, maar dat is eerder uitzondering dan regel. In de praktijk is het zo dat potentiële klanten eerst komen kijken, eventueel zelfs informeren naar de prijs om vervolgens met hun partner naar onze showroom in Brussel te komen voor de finale onderhandelingen en afronding van de verkoop. Zo gewenst, gaan we vanzelfsprekend ook aan huis. Een Rolls-Royce of McLaren (ver)koop je niet elke dag en zelfs voor rijke mensen is 350.000 of 400.000 euro een pak geld."

Knack.be: Welke modellen stelt Rolls-Royce tentoon?

Maxime De Cordier: "Op onze stand presenteren wij de Phantom Drophead Coupé, de Ghost Series II en de Wraith, het krachtigste en sportiefste model van ons hele gamma."

Knack.be: Welk prijskaartje hangt van de verschillende modellen?

Maxime De Cordier: "De Ghost Series II is met 277.422,75 euro de goedkoopste Rolls-Royce op dit moment. Het heeft echter weinig zin om over een basisprijs te spreken omdat bijna niemand een Rolls-Royce in standaarduitvoering bestelt. Wij leveren maatwerk af en hoeveel een klant opleg moet betalen, is niet doorslaggevend bij een onderhandeling. Belangrijker is wij aan zijn of haar wensen kunnen voldoen. We hebben al Rolls-Royces afgeleverd met een prijskaartje van om en bij de 600.000 euro. Het gaat om klanten wier garage volstaat met exclusieve wagens."

Knack.be: Wordt iedereen op de stand toegelaten en mag iedereen een achter het stuurwiel gaan zitten?

Maxime De Cordier: "In principe verwelkomen wij iedereen met open armen op onze stand, maar het is niet zo dat iedereen zomaar kan in- en uitlopen. Wij proberen de toeloop een beetje in de hand te houden, is er te veel volk op de stand gaat het poortje voor een kwartiertje dicht. Op die manier willen wij voorkomen dat onze wagens worden beschadigd of dat kandidaat-kopers zich niet meer op hun gemak voelen."

Audi presenteert onder andere enkele van zijn racewagens en BMW is present met de M4 coupé, de M6 cabrio en i8, de sierlijke hybride sportwagen. Mercedes-Benz rijdt de S-klasse 65 AMG én de S-klasse Maybach voor waarmee het de strijd wil aangaan met Bentley en Rolls-Royce. De AMG GT wordt dan weer een te duchten concurrent voor de Duitse en Italiaanse sportwagens. Mercedes-Benz is helemaal terug van weggeweest, ook in dit segment.

Lees meer over:

Onze partners