Drastische terugloop autoverkoop in Rusland bezorgt Europese constructeurs kopzorgen

Johan Willems © Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

In de marge van het Autosalon van Parijs is de voorbije dagen intens overleg gepleegd tussen de topmensen van verschillende Europese automerken over de gevolgen van de implosie van de autoverkoop in Rusland.

De cijfers spreken voor zich. In augustus liep de autoverkoop in Rusland terug met 24,3 procent en daalde de autoproductie er met 38 procent. Het Amerikaanse marktonderzoekbureau IHS voorspelt dat de autoverkoop dit jaar zal dalen tot 2,4 miljoen auto’s, of een half miljoen minder dan vooropgesteld.

Vooral de Europese volumemerken delen in de klappen, getuige hiervan de verkoopresultaten voor de maand augustus: Citroën (- 91,2 procent), Ford (- 50,1 procent), Opel (- 37,5 procent), Peugeot (- 37,4 procent), Renault (- 16,7 procent) en VW (- 33,9 procent). Enkel Mercedes-Benz (+ 2,6 procent) en Porsche (+ 7,4 procent) noteerden een lichte winst.

Die ongunstige ontwikkeling betekent een streep door de rekening van die Europese volumemerken die uit de rode cijfers hoopten te komen via de Russische markt. Maar door de sancties tegen Rusland als gevolg van de politieke spanningen in de regio is de economische activiteit in Rusland sterk teruggelopen en heeft de koers van roebel een historisch dieptepunt bereikt tegenover de euro. Winst maken wordt daardoor quasi onmogelijk.

Opel en VW schroeven productie drastisch terug, Renault houdt vast aan vooropgesteld schema

Een aantal Europese automerken produceert ook zelf in Rusland. In een reactie op de implosie van de Russische autoverkoop heeft Volkswagen beslist om de productieband in Kaluga tijdelijk stil te leggen. Hetzelfde is gebeurd bij GAZ dat in opdracht van VW de modellen Jetta en Skoda Yeti en Octavia bouwt. In de Opel-fabriek van Sint-Petersburg waar de Astra en Chevrolet Cruze van de band lopen, is het aantal ploegen van drie naar één teruggeschroefd.

Johan Willems (directielid Adam Opel AG) over die beslissing: ‘De situatie in Rusland baart ons zorgen en door de productie af te stemmen op de vraag proberen wij de operationele verliezen zo klein mogelijk te houden. De Russische markt bezit een enorm groot groeipotentieel en wij gaan ervan uit dat Rusland op termijn onze belangrijkste automarkt in Europa wordt, maar daar kunnen we vandaag alleen maar van dromen. Ook de ongunstige koers van de roebel speelt in ons nadeel.’

Het Franse Renault is sinds vorig jaar meerderheidsaandeelhouder van het Russische Avtovaz met Lada als bekendste merk. In 2002 bezat Lada nog een marktaandeel van 73,3 procent maar dat is intussen verschrompeld tot 16,3 procent. Daardoor is Lada in augustus zijn positie van marktleider kwijtgespeeld aan het Zuid-Koreaanse Hyundai. Ook Toyota en Mazda presteren opvallend goed in Rusland, wat onder andere te maken heeft met de gunstige koers van de roebel tegenover de yen.

Volgens Renault-woordvoerder Karl Schuybroek overweegt het Franse merk op korte termijn geen ingrijpende structurele maatregelen in Rusland. ‘Voorlopig houden wij vast aan ons vooropgesteld productieschema. Het is moeilijk om voorspellingen te doen en volgen de evolutie van de markt op de voet. Tot nader order blijven wij overtuigd dat Lada een belangrijke rol zal blijven spelen op de Russische markt en dat de moeilijkheden van voorbijgaande aard zijn.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content