Dit is de elektrische Vespa

08/11/17 om 07:42 - Bijgewerkt om 07:44

Bron: Belga

Op het Italiaanse motorsalon lanceert Piaggio de eerste volledig elektrisch aangedreven Vespa. Deze Elettrica heeft de bekende, klassiek ogende design maar de fabrikant stapt voor het eerst af van de klassieke aandrijving met een compacte benzinemotor.

Dit is de elektrische Vespa

Dit is de elektrische Vespa © BELGA

In de plaats komt een elektromotor die het achterwiel aandrijft. De analoge wijzerplaat van de snelheidsmeter werd geruild voor een digitaal scherm dat de bestuurder ook de nodige connectiviteit moet verschaffen. Vespa zal deze scooter in 2018 wereldwijd op de markt brengen. Dit eerste model is een bromfiets met een maximumsnelheid van 45 km/u. De aandrijving gaat via een elektromotor met een vermogen van 2 kW en een piekvermogen van 4 kW. De constructeur geeft aan dat de prestaties (vooral acceleratie) veel beter is dan die van een conventionele verbrandingsmotor.

De scooter puurt zijn energie uit lithium-ion batterijen die hem een rijbereik van ongeveer 100 km geven. Die autonomie is ruim voldoende voor een (bromfiets) scooter die in de stad zal worden gebruikt. Opladen kan via een klassiek stopcontact (230 Volt / 10 Ampère) en duurt maximaal 4 uur, waarden die vergelijkbaar zijn met een elektrische fiets. De laadstekker zit onder het zadel. Deze scooter is ideaal voor de stad omwille van de werkingsstilte en de emissievrije werking. Of Piaggio ook plannen heeft voor een 'maxiscooter', als alternatief voor pendelaars die vandaag grotere afstanden afleggen met een 125 cc model tegen hogere snelheden, is voorlopig nog onduidelijk.(Belga)

Onze partners