Dieselgate: Volkswagen probeerde Franse kranten mond te snoeren met chantage

© reuters

Volkswagen heeft geprobeerd enkele Franse kranten te chanteren: ze zouden reclamebudgetten intrekken, als de kranten over het emissieschandaal zouden schrijven.

Volgens het Franse satirische weekblad Le Canard Enchaîné heeft Volkswagen geprobeerd om de Franse kranten te chanteren, zodat ze niet over het emissie-schandaal zouden schrijven.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In de editie van 30 september publiceert ‘Le Canard’ een mail van 22 september van MediaCom, het agentschap dat advertentieruimte voor Volkswagen koopt, aan de bestuurders van regionale Franse kranten. Dat staat te lezen op de website Le Nouvel Observateur.

De reclameregie vraagt aan de bewuste kranten “geen enkel artikel over de VW-crisis” te publiceren in de edities van “6, 8 en 10 oktober”. “Anders, zullen de geplande investeringen, van 315-000 euro, niet doorgaan” staat er in de e-mail van MediaCom.

Dezelfde eisen worden geformuleerd rond een reclamecampagne over het merk Audi. Bedrag van de investering: 1.465.000 euro.

Anthony Planus

Lees meer over de imagoschade bij Volkswagen en de crisiscommunicatie van de autobouwer:

‘De angst om als verantwoordelijke te worden aangewezen, verlamt wel vaker de CEO tijdens de crisiscommunicatie’, schrijft Jeroen Wils van communicatiebureau Bepublic. ‘De manier waarop Volkswagen over het uitstootschandaal heeft gecommuniceerd getuigt van Duitse gründlichkeit, maar dat is in deze zaak niet voldoende.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content