Dertig jaar geleden was er de Volvo 760 GLE

In februari 1982, precies dertig jaar geleden, lanceerde Volvo zijn 760 GLE. Met zijn hoekige vormgeving en zijn stevige bumpers was hij meteen herkenbaar als een Volvo. Er waren ook enkele bijzondere stijlkenmerken, niet in het minst de bijna volledig rechtopstaande achterruit.

Van bij zijn lancering werd de 760 goed ontvangen en kan hij beschouwd worden als een reddend model voor Volvo in de jaren tachtig. Met de ontwikkeling werd reeds gestart in 1975. Op dat moment werd de auto-industrie, en Volvo in het bijzonder, geconfronteerd met talrijke problemen. Er was de eerste energiecrisis en Volvo had af te rekenen met kwaliteitsproblemen met de 240. De voorstelling van de 760 was eerst voorzien voor tijdens het salon van Frankfurt in 1981 maar werd met een half jaar uitgesteld. De 760 profileerde zich als een comfortabele en ruime reisberline met een aangenaam rijgedrag. Hij was leverbaar met drie verschillende motoren: een viercilinder turbo, een V6 met een capaciteit van 2,8 liter en een zes-in-lijn turbodiesel die de typering D24 kreeg. Deze dieselmotor werd geleverd door Volkswagen maar enigszins door Volvo aangepast. De 760 kende een behoorlijk succes in Zweden en de exportlanden. De 760 werd vrij gauw aangevuld met de 740 die dezelfde carrosserie gebruikte. Van de 760 werden er in totaal 221.309 verkocht, met de 740 inbegrepen waren dat er 1.230.704. In de herfst van 1990 werd hij vervangen door de 960. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content