De Ural, een betaalbare side-car

13/10/11 om 18:57 - Bijgewerkt om 18:57

De side-car heeft zijn gloriedagen gekend toen de auto nog niet wijd verspreid was. Nu is de side-car eerder een rariteit die enkel nog geproefd wordt door ware enthousiastelingen. En dan nog eerder gefortuneerde liefhebbers, want een moderne side-car, die dan nog vaak op ambachtelijke wijze wordt gebouwd, is nogal prijzig.

De Ural, een betaalbare side-car

Voor degenen die toch willen kennis maken met het rijden met een dergelijk tuig, dat zich anders laat sturen door zijn asymmetrische bouw, blijft er haast niets anders over dan te kiezen voor wat de tweedehands markt te bieden heeft. Wie de perikelen van een tweedehands voertuig vreest, kan als alternatief kiezen voor de machines die uit het vroegere Oostblok komen. Maar de democratisch geprijsde side-cars van MZ en Jawa behoren tot het verleden. Wel blijft er nog de Ural, een driewieler die -hoe kan het ook anders met een dergelijke naam- in Rusland wordt gebouwd en waarvan de oorsprong terug gaat naar het Sovjettijdperk. Ondanks zijn archaïsche concept, pakt deze machine vandaag de dag uit met onder meer een schijfrem en een elektrische startmotor. Maar zijn grootste verdienste is zijn homogene karakter in combinatie met een redelijke prijs. De Ural T kost 9.750 euro. Deze bodemprijs is mogelijk door de uitrusting te beperken tot een absoluut minimum en door enkel één kleur beschikbaar te stellen. Net als bij de Ford T in vervlogen jaren kunt om het even welke kleur kiezen, zolang het maar zwart is. In de catalogus staat één optie vermeld met name een dubbele aandrijving, dus ook voor het wiel van de side-car. Dit extraatje kost 625 euro. (KAV)

Onze partners