Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

25/09/12 om 08:23 - Bijgewerkt om 08:23

De premières van het Autosalon van Parijs

De VW Golf VII en Renault Clio worden zonder twijfel de publiekstrekkers op het Autosalon van Parijs dat loopt van 29 september tot 14 oktober. Niet toevallig zijn de Golf en Clio de sterkhouders van hun merk.

De premières van het Autosalon van Parijs

Raken aan de identiteit van een succesformule is riskant. En dus ziet de nieuwe Golf eruit als de oude, maar nog ruimer, comfortabeler en performanter dan nummer zes. De nieuwe Audi A3 en Mercedes A-klasse moeten niet onderdoen voor de Golf en dat geldt ook voor de BMW 1, die er sterk is op vooruitgegaan. Maar als op het einde van de rit de rekening wordt gemaakt, dan biedt de Golf de betere verhouding kwaliteit/prijs. De Aziatische concurrenten zijn goedkoper, maar zij scoren minder goed op het vlak van prestaties, verbruik en comfort.

Nieuwe Renault Clio imponeert met uitzonderlijk laag verbruik

Met de nieuwe Clio presenteert Renault het eerste model van de hand van Laurens van den Acker. Van zijn voorganger kreeg de Nederlandse topdesigner de boodschap mee om van Renault een menselijk merk te maken met modellen die de harten van de mensen kunnen veroveren en aansluiten bij de verschillende fasen in een mensenleven. De nieuwe Clio is een frisse verschijning, jong en modern, mét een ruime en makkelijk toegankelijke koffer. De Clio blijkt ook een zeer zuinige auto te zijn die met de 90 pk sterke dieselmotor slechts 3,4 l/100 km verbruikt, of één liter minder dan de 3-cilinder turbobenzinemotor.

Peugeot rijdt in Parijs de sportieve versie van de nieuwe 208 voor en Citroën pakt uit met een cabrioversie van de DS3. Bij Ford gaat alle aandacht naar de nieuwe Mondeo. Die rijdt al bijna een jaar rond in de Verenigde Staten maar mocht om een onduidelijke reden niet eerder naar Europa komen. Dat is jammer, want de Mondeo is echt wel een mooie auto. De productiestart is recent uitgesteld tot het najaar van 2013. Dat is goed en slecht nieuws voor de 4.500 werknemers van Ford Genk. Aan de ene kant hebben nu zij de officiële bevestiging dat de nieuwe Mondeo in Genk zal worden gebouwd, aan de andere kant maken zij zich zorgen over wat er tot die tijd gaat gebeuren in de fabriek in Genk. De verkoop van de huidige Mondeo is fors teruggelopen, en dat geldt ook voor de S-Max en Galaxy.

De nieuwe Range Rover blijft een majestueuze verschijning, ook na een vermageringskuur van 420 kg. De Range Rover is de eerste SUV met een lichtgewicht koetswerk dat volledig uit aluminium is vervaardigd, wat de auto wendbaarder maakt én een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot oplevert. De passagiers op de achterbank krijgen 10 cm meer beenruimte, wat bijdraagt aan het comfort dat te vergelijken is met dat van de Mercedes S-klasse of BMW 7-reeks. Liefhebbers van authentieke sportwagens kunnen in Parijs niet omheen de Jaguar F die al eerder - op het Autosalon van Frankfurt en Genève - de show stal als prototype maar die nu voor het eerst open en bloot te bewonderen is. Als cabrio, mét een stoffen dak. De coupéversie komt volgend jaar. De mooiste Japanse nieuwkomer is de Mazda 6 die aantoont dat een limousine best gedurfd en toch stijlvol kan overkomen. De sierlijke sedan is zo'n 10 cm langer dan zijn voorganger en is uitgerust met uiterst zuinige Sky-Activ diesel- en benzinemotoren die beide aan de toekomstige euro 6-norm voldoen. Naar verluidt zal de Mazda 6 minder dan 25.000 euro kosten, wat een uiterst competitieve prijs is voor een limousine van die klasse en kwaliteit. Om het verhaal helemaal af te maken, vertellen we nog dat de breakversie van Mazda 6 zo mogelijk nog sierlijker oogt.

Begin maart haalde Volvo in Genève het doek van de V40, in Parijs maakt de V40 Cross Country zijn entree. Met elk nieuw model komt Volvo een stap dichter bij de Duitse premiummerken. Opel slaagt daar voorlopig niet in. Toch zal er in Parijs veel belangstelling zijn voor Adam, een hippe stadsauto die menig hart sneller doet slaan en de nieuwe weg aangeeft die de Duitse constructeur wil uitgaan. De lieverd is verkrijgbaar in alle mogelijke kleuren en geuren en hij wordt zonder enige twijfel een harde concurrent voor de Fiat 500 en Mini. Die beschikken weliswaar over roemrijke voorgangers maar inzake intrinsieke kwaliteiten neemt Adam de bovenhand. Als het waar is dat de Cinquecento op zijn eentje Fiat rechthoudt, waarom zou Adam dan niet de redding van Opel kunnen inluiden?

Gevarieerder modellenaanbod, kleinere motoren met meer vermogen
Wat opvalt is dat alle constructeurs - op uitzondering van de Italiaanse merken - hun gamma in het A- en B-segment in snel tempo uitbreiden. Dat geldt in het bijzonder voor de Duitse autobouwers, die hun grote limousines met veel winst kunnen verkopen in Azië maar die op de Europese markt nu ook te kampen hebben met de forse terugloop van de verkoop in het C-segment. We stellen ook vast dat alle constructeurs de schaar zetten in het aantal cilinders - wat resulteert in een spectaculaire daling van het verbruik en CO2-uitstoot, zonder dat de rijprestaties daar onder lijden. Verbruiksgemiddelden van 5 l/100 km zijn de nieuwe norm.

Urbain Vandormael


DE PREMIÈRES VAN PARIJS
Audi
A3 Sportback, Q2 Concept, S3 en RS6

BMW
1 Tourer

Citroën
DS 3 cabrio, DS 4R, C3 Picasso, C4 L

Dacia
Logan, Sandero, Stokker

Fiat
Panda 4x4

Ford
Mondeo

Hyundai
Santa Fe

Jaguar
F-type

Kia
ProCee'd

Lexus
IS Concept, LS facelift

Opel
Adam

Mazda
6 vier- en vijfdeurs

Mercedes
CLS Shooting Brake, SLS AMG E-cell, SLS Black Series, SLS GT

Peugeot
208 GTI, 208 XY, RCZ facelift

Porsche
911 Carrera 4, 911 Carrera 4S, Panamera Shooting Brake

Land Rover Range Rover

Renault
Clio, Clio Grandtour

Seat
Léon

Skoda
Rapid

Toyota
Auris 5-deurs, RAV 4

Subaru
Forester

VW
Golf

Volvo
V40 Cross Country

Onze partners