Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

21/10/14 om 09:52 - Bijgewerkt op 22/10/14 om 08:59

De opmerkelijke comeback van Opel

Het gaat opnieuw de goede kant op met Opel. De verliezen worden elk jaar kleiner waardoor de kans almaar groter wordt dat de Duitse GM-dochter er alsnog in slaagt een comeback te maken. Met dank aan marathonloper Karl-Thomas Neumann, de nieuwe sterke man bij Opel.

De opmerkelijke comeback van Opel

© GF

Misschien is hij wel katholiek, heeft hij stiekem Lourdes bezocht en heeft Onze-Lieve-Vrouw zijn gebeden aangehoord. Bij een volgende ontmoeting stel ik hem de vraag op de man af. Feit is dat dr. Karl-Thomas Neumann erin geslaagd is om het tij te keren en goed op weg is om van Opel opnieuw een winstgevend automerk te maken.

Onmogelijke opdracht met happy end

Precies 80 jaar nadat General Motors de Duitse autobouwer Opel binnenrijfde, zetten de Amerikaanse GM-bazen hun Duitse dochter in de etalage. Door de economische crisis in de Verenigde Staten moesten de Amerikaanse autobouwers enorm zware verliezen incasseren in die mate zelfs dat rekening werd gehouden met een faillissement van de Big Three (GM, Ford en Chrysler). Uiteindelijk ging alleen General Motors voor de bijl. Op het grootste faillissement uit de industriële geschiedenis van de VS volgde een van de grootste reddingsoperaties, op initiatief van president Obama én met de steun van de Amerikaanse belastingbetaler. General Motors herstelde opmerkelijk snel, wat dochtermerk Opel de kans bood zich te rehabiliteren. GM stelde vier miljard ter beschikking van een nieuw managementteam onder leiding van dr. Karl-Thomas Neumann, die zijn strepen had verdiend als topman van onderdelenfabrikant Continental en VW China. Even leek het erop dat hij de concernleiding van Volkswagen hem voorbereidde om CEO te worden van VW, maar door kwaliteitsproblemen in de Chinese VW-fabrieken viel hij in ongenade bij de VW-bazen Piëch en Winterkorn.

De opmerkelijke comeback van Opel

© GF

De overstap van VW naar Opel hield grote risico's in voor marathonloper Neumann. Vanaf de jaren tweeduizend had General Motors noodzakelijke investeringen in de vernieuwing van het modellen- en motorenaanbod van Opel stelselmatig op de lange baan geschoven waardoor Opel niet langer kon wedijveren met zijn directe concurrenten uit Europa én Azië. Opel moest lijdzaam toezien hoe zijn trouwe klanten overliepen naar die concurrenten en zag zich verplicht om fabrieken te sluiten en duizenden werknemers te ontslaan. Een verhaal dat bekend in de oren klinkt in het Antwerpse.

Karl-Thomas Neumann liet zich echter niet afschrikken door de dramatische situatie en ging de uitdaging aan om Opel van de ondergang te redden. Amper twee jaar na datum is er opnieuw licht aan het einde van de tunnel. Dankzij de introductie van attractieve nieuwe modellen en milieuvriendelijke motoren slaagt Opel erin om vooruit te gaan op een teruglopende markt. De nieuwkomers Mokka en Adam vallen in de smaak van een jong en trendgevoelig publiek dat oog heeft voor het vernieuwend karakter van de nieuwe Opel-modellen. Nog is het niet zover, maar alles wijst erop dat Opel volgend jaar uit de rode cijfers zal zijn. Op voorwaarde dat de politieke onrust in Rusland niet nog grotere proporties aanneemt en de economische relaties tussen Europa en Rusland snel worden genormaliseerd. Rusland is immers een belangrijke afzetmarkt voor Opel dat daar zelfs een eigen fabriek bezit voor de bevoorrading van de Oost-Europese markten. Maar door de politieke onrust en economische sancties is plots een einde gekomen aan de sterke groei van de Russische economie, en is de autoverkoop in de hele regio fors teruggelopen. Want ook de landen in de periferie van Rusland delen in de klappen.

Corsa, hoop in bange dagen

Enkele maanden na zijn aantreden, kondigde de nieuwe Opel-topman een ambitieus modellen- en motorenoffensief aan: 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren tegen 2018. Enkele van die nieuwkomers zijn hier al de revue gepasseerd maar met de nieuwe Corsa is nu een van de sterkhouders van het merk aan de beurt.

De opmerkelijke comeback van Opel

© GF

De voorbije 32 jaar werden 12,4 miljoen exemplaren verkocht. De vijfde generatie verschilt op het eerste zicht weinig van de vierde en dat is een bewuste keuze van de nieuwe directie waar ook de Belg Johan Willems deel van uitmaakt. Hij is lid van de Management Board van Adam AG en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de wereldwijde communicatie van het merk en de enige Belg op dit niveau in de GM-hiërarchie. Voordien werkte hij voor GM in Shanghai, Detroit en Zürich. "De Corsa is een van de best verkopende modellen überhaupt op de markt. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staat hij op plaats twee, in de rest van Europa bekleedt hij de vierde plaats in zijn segment. Samen met de Astra is hij Opels populairste model, goed voor ruim een vierde van de jaarlijkse omzet van ons merk. De ervaring leert dat je behoedzaam moet omgaan met de look en feel van producten die goed in de markt liggen. Kijk naar wat VW doet met de Golf. Trouwe klanten moet je koesteren en tegemoetkomen in hun wensen, trouwe klanten mag je nooit bruuskeren door gewaagde stijlbreuken. Daarom hebben we geopteerd voor decente aanpassingen aan het uiterlijk van de Corsa, de grote vernieuwing zit onderhuids. Het interieur heeft een upgrade gekregen en is nu op premiumniveau, met een uitgebreid aanbod aan de modernste rijhulp- en infotainmentsystemen. De nieuwe generatie milieuvriendelijke benzinemotoren en de grondig herwerkte turbodiesels zijn best off class, ze garanderen betere prestaties bij een lager verbruik en hoger comfortniveau. In één zin samengevat... de nieuwe Corsa combineert Duitse techniek en een innoverende rijervaring met eersteklas digitale connectiviteit en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De instapprijs bedraagt 13.300 euro voor een 3-deursmodel en 1.2 benzinemotor."

De opmerkelijke comeback van Opel

© GF

Kleine auto met grote connectiviteit

The proof of the pudding is in the eating. De nieuwe Corsa vierde zijn wereldpremière op het voorbije Autosalon van Parijs. Niemand minder dan Claudia Schiffer, de bekendste Duitse blondine sinds jaren, mocht het doek halen van de nieuwkomer. Maar het echte moment van de waarheid was vorige week, in de omgeving van Frankfurt. Het moet gezegd, de nieuwe Corsa voelt aan als een volwassen middenklasser en rijdt veilig, comfortabel én pittig . De 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo is een openbaring: krachtig, geluidsarm en zuinig, beschikbaar als 90 pk en 115 pk en leverbaar met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. Wie opteert voor een automaat maar aanstoot neemt aan de forse méérprijs, kan een geautomatiseerde versnellingsbak 'Easytronic' bestellen die maar half zo veel kost als een automaat op basis van een koppelomvormer en toch het comfort biedt van een automatische versnellingsbak. Een aantrekkelijk alternatief voor de prijsbewuste klant.

Nieuwe auto's worden hoe langer hoe meer afgewogen aan hun aanbod aan rijassistentie- en infotainmentsystemen. Dat is bij de Corsa niet anders. Het 7 inch grote kleurenaanraakscherm van het optionele IntelliLink-infotainmentsysteem zit boven de middenconsole tussen de bestuurder en passagier, is compatibel met Apple en Android en biedt de beste connectiviteit op de markt. De bestuurder kan apps gebruiken zoals BringGo voor navigatie en Stitcher en Tuneln voor wereldwijde radio- en podcastzenders.

Optioneel is stembediening met SIRI EYES FREE mogelijk. Daarmee kan de bestuurder inkomende sms-berichten laten voorlezen of sms-berichten en e-mails dicteren terwijl hij de handen op het stuur en de ogen op de weg houdt - maar met zijn gedachten ver weg is van de weg. Veilig is anders! Ik ben een uitgesproken tegenstander van de combinatie autorijden en sms-berichtjes sturen en ontvangen.

De Hill Start Assist (vertrekhulp voor hellingen) daarentegen vind ik wel zinvol: het systeem houdt de remmen twee seconden extra aan, waardoor de Corsa niet achteruit rolt wanneer hij op een helling vertrekt. Zinvol is ook de Advanced Park Asisstant die parkeerplaatsen opspoort en de wagen parkeert zonder dat de bestuurster het stuurwiel aanraakt. Het systeem wordt immers vooral door vrouwen als een dankbare hulp aanzien en is een optie die gecombineerd wordt met de Side Blind Spot Alert of zijdelingse dodehoekwaarschuwing. Die waarschuwt de bestuurder voor een nakende botsing bij het veranderen van baanvak. De sensoren reiken tot drie meter links en rechts van de auto en detecteren voorwerpen of auto's die zich in de dodehoeken van de chauffeur bevinden.

De Traffic Sign Recognition (verkeersbordherkenning), Lane Departure Warning (waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook), Following Distance Indication (volafstandindicator) en Forward Collision Warning (waarschuwing voor mogelijke aanrijding vooraan) zijn nuttige rijhulpsystemen die het autorijden veiliger maken, maar de prijs van de Corsa fors de hoogte injagen. Maar liever dat dan verstrooid achter het stuur mails zitten te dicteren. Bovendien werkte het systeem tijdens onze testrit niet zo feilloos als Opel u en mij wil doen geloven.

De opmerkelijke comeback van Opel

© GF

Lees meer over:

Onze partners