Urbain Vandormael

De lokroep van de oldtimer: van droom tot ruzie met uw vrouw

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Ondanks ongunstige weersvoorspellingen en regen op zaterdag is de vijfde editie van The Zoute Grand Prix uitgegroeid tot een succesnummer, zowel qua aanwezigheid van unieke oldtimers als publieke belangstelling. Met meer dan 100.000 toeschouwers trok het event bijna dubbel zo veel volk als de Grote Prijs van België Formule 1 in Francorchamps.

Naast unieke en peperdure Bugatti’s, Bentley’s en Roll-Royces waren er op The Zoute Grand Prix ook zeer exclusieve dreamcars en nieuwkomers te bewonderen met als blikvangers de Land Rover Discovery Sport, McLaren 656S, Mercedes S-coupé in AMG-uitvoering, Porsche Spyder en VW XL 1.

Bekijk de exclusieve dreamcars op The Zoute Grand Prix

Hoe ouder, hoe beter. Of moeten in dit geval zeggen… hoe ouder, hoe duurder? 175 unieke oldtimers hebben dit weekend in Knokke deelgenomen aan de vijfde editie van The Zoute Grand Prix. Met meer dan 100.000 enthousiaste toeschouwers vanuit het hele land overtrof de publieke belangstelling de meest optimistische verwachtingen. Daarmee is dit initiatief van enkele believers uitgegroeid tot het grootste openluchtevenement voor autoliefhebbers van alle leeftijd. Want naast unieke en peperdure Bugatti’s, Bentley’s en Roll-Royces waren hier ook zeer exclusieve dreamcars en nieuwkomers te bewonderen met als blikvangers de Land Rover Discovery Sport, McLaren 656S, Mercedes S-coupé in AMG-uitvoering, Porsche Spyder en VW XL 1. De Zoute Grand Prix is daarmee goed op weg om een vaste plaats op de internationale kalender te veroveren. Nog kan en mag je dit evenement niet vergelijken met het Festival of Speed in Goodwood, maar op het Europese vasteland is het lang zoeken naar een gelijkaardig event dat meer volk en meer exclusieve oldtimers en nieuwkomers trekt – in een zeer exclusief kader bovendien.

De lokroep van de oldtimer: van droom tot ruzie met uw vrouw
© Urbain Vandormael

Het bewijst dat er belangstelling en geld is voor dit soort auto’s en evenementen. Dat beaamt ook Maxime De Cordier, woordvoerder van Rolls-Royce Belux… “In geen tijd is de Zoute Grand Prix the place to be geworden voor een kenners- én koperspubliek van exclusieve oldtimers. In een ontspannen sfeer kunnen we hier bovendien contacten leggen die misschien straks uitmonden in een contract voor een nieuwe Rolls-Royce. De belangstelling voor onze nieuwe tweedeurs Wraith is erg groot.” Ook Mercedes-woordvoerder Christophe Vloebergh toont zich opgetogen over de publieke overrompeling en lovende commentaren die de nieuw Mercedes S-coupé hier te beurt vallen. “Dit is samen met het Autosalon van Brussel hét automobielgebeuren van het jaar. Met dit verschil dat hier alles kan en mag, het event baadt in een vakantiestemming.”

Handel in oldtimers groeit en bloeit

Niet alleen de belangstelling voor oldtimers is sterk toegenomen, ook de handel in dit soort auto’s groeit en bloeit. Al is die handel vaak een dubbeltje op zijn kant. Een oldtimer is waard wat de koper bereid is ervoor te betalen! Iedereen kent wel een verhaal van hardwerkende maar goedgelovige mensen die al hun spaarcenten zijn kwijtgespeeld. Omdat zij een vertrouwen hadden in de mooie praatjes en plaatjes van vlotte jongens zonder zich vooraf te informeren over het reilen en zeilen van de commerce in oldtimers. En zonder zich vooraf te informeren over de herkomst en staat van de auto die ze op het oog hadden. Wie als leek denkt een slag te kunnen slaan, die komt meestal van een kale kermis thuis. Want nog eens, er bestaat niet zoiets als de cataloguswaarde van een oldtimer. Die is waard wat de koper bereid is ervoor te betalen.

De lokroep van de oldtimer: van droom tot ruzie met uw vrouw
© Urbain Vandormael

Internet heeft de handel meer kwaad dan goed gedaan

Ingewijden wijzen met een beschuldigende vinger in de richting van het internet. Je ziet daar advertenties verschijnen met de zotste prijzen, maar niemand die gemandateerd is om te controleren of de beschrijving in de annonce klopt met de realiteit én wat de koper denkt te kopen. Zo worden valse verwachtingen gecreëerd die snel kunnen omslaan in ontgoocheling en boze reacties. Wie geregeld grote oldtimerbeurzen bezoekt én daar zijn ogen open houdt, die kan zich na verloop van tijd een beeld vormen van gangbare prijzen. Maar die zeggen in feite nog niks, want alles hangt uiteindelijk af van de staat waarin de oldtimer zich bevindt, of die al dan niet gerestaureerd is en zo ja, door wie? Kent die zijn vak, kan die adelbrieven of aanbevelingen voorleggen? Wat is de voorgeschiedenis van de auto, heeft die een soms beroemde eigenaar gehad? Een oude Jaguar raak je aan de straatstenen niet kwijt, bij wijze van spreken. Maar is die ooit gebruikt door Inspector Morse in de gelijknamige Engelse tv-serie, dan is die plots een veelvoud waard van de oude Jag van een onbekende Engelse Lord.

De lokroep van de oldtimer: van droom tot ruzie met uw vrouw
© Urbain Vandormael

Ook het land van herkomst speelt een belangrijke rol. De Engelse merken – op uitzondering van Bentley en Jaguar – waren gespecialiseerd in sportieve roadsters en grote luxewagens terwijl Alfa Romeo, Ferrari, Lancia en Maserati elegante sportwagens bouwden waarmee je gedurende de week naar het werk reed en tijdens het weekend aan races deelnam én won. Bezit je zo’n Alfa of Ferrari mét een rijk gevuld palmares dan is die een veelvoud waard van eentje zonder palmares. Maar ook hier is het uitkijken voor diepe valkuilen… klopt het chassisnummer met de officiële documenten en hoe zeker kan je zijn dat het om originele papieren gaat? Er doen immers hierover zo vele geruchten de ronde dat je nooit voor de volle honderd procent zeker kunt zijn van de authenticiteit van de auto én de papieren.

Hoe hoger de vraagprijs, hoe beter je uit je doppen moet kijken, hoe meer bronnen je moet consulteren en hoe meer gegevens je moet controleren. Meestal is het zo dat een cabrio of coupé de hoogste prijzen haalt.

Duitse en Engelse merken beschikken over grote voorraad aan originele wisselstukken

Wie een oude Mercedes-Benz, Porsche of Jaguar koopt, mag ervan uitgaan hij nog originele onderdelen en wisselstukken kan kopen bij de constructeur of een gespecialiseerde verdeler. Voor oldtimers van Italiaanse komaf geldt dat niet of slechts in beperkte mate. Originele onderdelen en wisselstukken zijn niet goedkoop, maar moeten die met de hand worden nagemaakt, loopt de prijs nog veel hoger op. De sleutelaars die deze stiel beheersen, kunnen in principe zoveel vragen als ze willen. Aan de klant om met de voorgestelde prijs akkoord te gaan of niet. De duur van een restauratie varieert van 300 tot 3.000 manuren, afhankelijk van de staat en ouderdom van het voertuig én het model – een Triumph Spitfire zit nu eenmaal eenvoudiger in elkaar dan een Ferrari 250 GTO of een Maserati Isotto Fraschini. En ook de prijs van de onderdelen kan sterk verschillen. De vraag is hoeveel je wilt of kunt besteden en wat je zinnens bent te doen met je aanwinst. Is het de bedoeling dat je een oldtimer voor je eigen plezier koopt of om door te verkopen?

De lokroep van de oldtimer: van droom tot ruzie met uw vrouw
© Urbain Vandormael

Professionals versus hobbyisten

De handel in oldtimers van meer dan 150.000 euro is in handen van professionals met een uitgebreid netwerk van contacten over de hele wereld. Zij handelen in opdracht van rijke klanten die niet graag te koop lopen met hun rijkdom – om de controleur van Belastingen niet op slechte gedachten te brengen. Hun exclusief volwassenenspeelgoed ziet zelden het daglicht en wordt onderhouden door gespecialiseerde bedrijven. Die zorgen ervoor dat hun klanten kunnen deelnemen aan de Zoute Grand Prix of aan een Concours d’Elegance in de buurt.

De goedkope(re) oldtimers worden verhandeld door doe-het-zelvers en hobbyisten, zonder een rijk gevulde bankrekening. Die schuimen oldtimerbeurzen en gespecialiseerde internetsites af op zoek naar die ene lucratieve aanbieding die genoeg geld opbrengt om de oldtimer van hun dromen te kunnen kopen bij een professional. In de praktijk levert hun handeltje in het zwart zelden het verhoopte resultaat op, omdat zij meestal een verkeerde inschatting maken van de kostprijs van de wisselstukken en de duur van de renovatie.

Wat begon als een droom eindigt niet zelden in een nachtmerrie en ruzie met je vrouw. Koop je daarentegen een courant model in goede staat tegen geen al te zotte prijs, dan loop je relatief weinig risico en kan je tijdens het weekend veel plezier beleven aan je investering. Meer plezier dan aan de opbrengst van je spaarboekje bij de bank.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content