Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

15/01/16 om 10:45 - Bijgewerkt op 19/01/16 om 15:32

'De klant beslist wie of wat premium is, hij heeft het laatste woord'

Het is van 2008 geleden dat Renault nog eens nummer één was op de Belgische markt. Dat de Franse constructeur die krachttoer uitgerekend in 2015 heeft overgedaan, kwam onverwacht omdat Renault vorig jaar vijf nieuwe modellen heeft geïntroduceerd. Meestal duurt het een tijdje vooraleer nieuwkomers de weg naar de klant hebben gevonden.

'De klant beslist wie of wat premium is, hij heeft het laatste woord'

Renault Megane © GF

1 op 10 Belgen rijdt in een Renault

Renault behoort sinds jaar en dag tot de top van de best verkopende automerken in ons land. In 2008 sloot de Franse constructeur het jaar af op plaats één, de daaropvolgende jaren kwam onder andere Volkswagen roet in het eten gooien. In 2015 werd die krachttoer overgedaan -met een marktaandeel van 9,99 procent en dat in een jaar dat Renault vijf nieuwe modellen lanceerde. De ervaring leert dat een modelwissel niet meteen een beter verkoopresultaat oplevert, omdat het een tijdje duurt vooraleer een nieuw model zijn weg naar de klant heeft gevonden.

De nieuwkomers van de Franse constructeur maken daar nu een uitzondering op. In hun segment behoren die tot de top qua duurzaamheid, kwaliteit en prijs wat de sterke positie van het Franse merk op de fleetmarkt verklaart. In de relatie met de particuliere klant spelen de uitstekende reputatie en geografisch goede spreiding van het dealernet dan weer een zeer belangrijke rol.

"Dat wij 2015 op plaats één hebben afgesloten, hebben we voor een groot deel te danken aan de instroom van particuliere klanten die van andere merken komen. In het geval van de Espace gaat het om sportieve families die voordien in een BMW, Mercedes-Benz of Range Rover rondreden." Dat zegt woordvoerder Karl Schuybroek. "Ik krijg weleens de vraag of het een bewuste keuze is van Renault om met de nieuwe Espace en Talisman op te schuiven in de richting van een premiummerk. Mijn antwoord daarop is simpel... het is niet onze grote baas of onze directeur design die dat beslissen. De klant beslist wie of wat premium is, hij heeft het laatste woord. Renault heeft trouwens meer dan één pijl op zijn boog. De Clio en Captur vallen bijvoorbeeld meer in de smaak van klanten die oog hebben voor modern design, met de Kadjar hebben we ons gamma verruimd en zijn we nu ook present in het segment van de compacte SUV's en crossovers."

Hoog 'thuis'-gevoel

Vier op de tien verkochte auto's in ons land zijn compacte gezinswagens, type Mégane. Die ging in 1995 in productie en is ondertussen aan zijn vierde generatie toe en behoort tot de bestsellers van het merk. De nieuwkomer is 6,4 cm langer en 2,5 cm breder dan de voorganger en biedt dankzij een langere wielbasis (+ 2,8 cm) meer beenruimte achteraan; de kofferruimte bedraagt nu 384 liter wat beter is dan het gemiddelde. De vierde generatie Mégane draagt de handtekening van de Nederlandse designdirecteur Laurens van den Acker die opnieuw een sierlijk meesterwerk heeft afgeleverd dat vanuit elke gezichtshoek kan bekoren. Vooraan is de C-vormige lichtsignatuur voorzien van led-rails met 3D-effect. De lichtvorm maakt zich los van de koplamp en loopt door in de bumper wat de merkidentiteit accentueert. De horizontale lichtsignatuur achteraan loopt over de hele achterkant, de led-achterlichten branden ook overdag en tonen een dunne lichtstraal met een dieprode tint. Gedurfd maar geslaagd.

Renault Mégane

Renault Mégane © GF

Binnenin vallen de ruime zetels met elektrisch verstelbare lendensteun en massagefunctie op die een goede ondersteuning geven aan het lichaam. De cockpit met head-up display in kleur, het dashboard met configueerbaar 7" tft-kleurenscherm of verticaal 8,7" aanraakscherm oogt revolutionair en draagt bij aan het gebruiksgemak. Bestuurder en passagier(s) worden ook aangenaam verrast door de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen en de zorg die is besteed aan de afwerking. Ook op het vlak van connectiviteit en rijhulpsystemen scoort de nieuwkomer opvallend goed.

De nieuwe Mégane bezit een hoog 'thuis'-gevoel en rijdt zoals we dat van een Franse wagen verwachten... sportief én comfortabel. Voor een eerste roadtest stelde Renault ons de GT-versie ter beschikking, 205 pk sterk en 230 km/u snel die ons - in combinatie met een 7-traps automaat met dubbele koppeling - enorm veel rijplezier bood. Onze testwagen was uitgerust met een 4Control-systeem : door het veranderen van de stuurhoek van de achterwielen in functie van de snelheid verhoogt de wendbaarheid bij lage snelheid en de stabiliteit bij hoge snelheid - een unicum in dit segment.

Conclusie: voor het eerst slaagt een Franse middenklasser erin om op het vlak van prestaties en comfort in de buurt te komen van de VW Golf, qua acte de présence presteert hij zelfs beter.

Elektromobiliteit in stroomversnelling

De alliantie Renault/Nissan verricht al enkele jaren baanbrekend werk inzake elektromobiliteit, maar kon daar tot nog toe niet de vruchten van plukken omdat het elektrisch verhaal tergend langzaam op gang komt. Karl Schubroek : "Renault beschikt over het meest uitgebreide E-gamma op de markt. We hebben goede hoop dat 2016 een kantelmoment wordt en de lang verwachte stroomversnelling van elektromobiliteit in ons land er eindelijk komt. De regering toont haar goede wil, er komen financiële en fiscale incentives, er wordt eindelijk werk gemaakt van de uitbreiding van het netwerk van laadpalen alsook van een eenvormig betalingssysteem naar het voorbeeld van de banken. Van onze kant wordt geld noch moeite gespaard om de actieradius uit te breiden, de oplaadtijd te verkorten en de aankoopprijs te verlagen. Zo kost de Zoë 16.550 euro, btw inbegrepen of nauwelijks meer dan een Clio."

Waar rook is, is geen vuur

Op de beurs van Parijs maakte de koers van Renault gisteren gekke bokkensprongen naar aanleiding van een bericht van de Franse vakbonden dat een huiszoeking was uitgevoerd in het onderzoekscentrum van de Franse constructeur, in het kader van een onderzoek naar het gebruik van sjoemelsoftware. Na het bekendraken van de fraude door Volkswagen had de Franse regering opdracht gegeven aan een onafhankelijke technische commissie om na te gaan of ook Franse constructeurs zich hieraan had bezondigd. Hieruit bleek dat geen sjoemelsoftware was aangetroffen in de geteste Renault-voertuigen. Parallel liet het Franse ministerie van Milieu een bijkomend onderzoek uitvoeren 'ter validatie van de besluiten van de technische commissie'. Voor zover ons bekend hebben de bijkomende onderzoeksdaden geen nieuwe of bezwarende feiten of vaststellingen aan het licht gebracht waardoor dit voorval van de baan is. Naar verwachting zal het Renault-aandeel op de Parijse beurs dan ook snel naar zijn normale koers stijgen. (UVD)

Lees meer over:

Onze partners