De geschiedenis achter het Renault-logo

In 2015 vernieuwde Renault zijn aanbod grondig, net als zijn merklogo. Voor het Franse merk schuilt achter dit embleem al 117 jaar autogeschiedenis.

Renault staat bekend als het automerk met de typische ruit in zijn logo. Renault bestaat sinds 1898 en aanvankelijk werden de initialen van de stichters gebruikt om met hun dubbele R binnen een art nouveau-medaillon het merklogo te vormen. In 1906 werd dit label vervangen door een afbeelding ter ere van de winnende Renault in de eerste Grand Prix de l’Automobile Club de France. In 1919 krijgt het logo de vorm van een legervoertuig. In 1923 tooit het merk zijn wagens dan voor het eerst met een boogembleem om de identificatie van zijn producten te verhogen. Vanaf 1924 duikt de bekende ruit op de snuit van de berline 40 CV Type NM op. Om de impact van deze ruit nog krachtiger te maken, besluit Renault in 1972 om ze nog strakker en groter te maken. Vanaf dan domineert de ruit en verdwijnt de naam Renault uit het logo. En ook vandaag nog is deze grille prominent aanwezig in de snuit van de nieuwe Renault-modellen.(Belga)

Partner Content