De Fiat Panda is weer helemaal Italiaans

16/12/11 om 16:40 - Bijgewerkt om 16:40

De nieuwe Fiat Panda werd begin deze week voorgesteld aan de internationale pers en dat gebeurde in de onmiddellijke omgeving van Napels. Geen toeval want dit model van de derde generatie wordt in tegenstelling tot zijn voorganger, die in Polen werd gebouwd, weer in Italië geproduceerd, meer bepaald in de fabriek van Pomigliano.

De Fiat Panda is weer helemaal Italiaans

© Image Globe

De oorsprong van deze fabriek gaat terug tot de jaren zeventig en ze werd oorspronkelijk gebouwd om de productie van de Alfasud waar te maken. Deze productieafdeling werd geplaagd door absenteïsme wat uiteindelijk heeft geleid tot ontslagen. Dit verklaart waarom er tijdens de perspresentatie vakbondsacties waren. In 2008 werd gestart met de volledige herinrichting van de fabriek en dat ging gepaard met een investering van maar liefst 800 miljoen euro. De productie van de Panda ging van start op 15 november en de productiecapaciteit bedraagt 1050 auto's per maand. De allereerste Panda dateert van 1980. In 2003 volgde het model van de tweede generatie en nu is het dus de beurt aan de derde generatie. Eén van de voornaamste troeven van de Panda is altijd zijn compactheid geweest. Gelukkig blijft dat zo. De Panda van de derde generatie meet slechts 3,65 meter maar is niettemin een vijfdeurs met vier zitplaatsen. Het interieur is moduleerbaar tenminste als je als optie kiest voor een achterbank die zich laat verschuiven. Bij de basisversies bestaat de neerklapbare leuning van de achterbank uit één deel. Bij de iets duurdere modellen kan de achterbank in ongelijke naar beneden. In een eerste fase zijn er vier motoren. Twee daarvan zijn TwinAirs: de ene met en de andere zonder turbo en telkens met twee cilinders. Naargelang het type motor piekt het vermogen bij 85 en 65 pk. Er is ook een conventionele 1.2-viercilinder (69 pk) en een 1.3-turbodiesel (75 pk). Binnen de kortste keren komt er ook een 4X4-versie. (KAV)

Onze partners