De elektrische auto is een blijver

Het afgelopen jaar is het aantal inschrijvingen van elektrische wagens bijna verzevenvoudigd. In totaal werden er bijna 1.000 volledig elektrische wagens ingeschreven.

Binnen het segment van de elektrische auto’s onderscheiden we drie categorieën. Enerzijds zijn er de volledig elektrische wagens die als grote voordeel hebben dat ze vrij eenvoudig zijn qua concept. Daarmee bedoelen we dat ze over een batterij en een elektromotor beschikken. Voordeel is dat dit de lichtste elektrische wagens zijn. Nadeel is dat hun autonomie beperkt is tot de capaciteit van hun batterij.

Sommige exemplaren voegen daar een range extender aan toe. Dat is niets meer of minder dan een noodgenerator om stroom te produceren wanneer de batterij leeg raakt en er geen laadpaal in de buurt is. Weet wel, de aandrijving blijft altijd elektrisch. Het voordeel van deze wagens is dat ze ruimer inzetbaar zijn maar de generator en de bijhorende brandstoftank zorgen voor flink wat extra kilo’s. Die bijkomende massa knaagt aan de actieradius van de wagens wanneer ze zuiver op batterij rijden en ze verslechteren ook de prestaties en het dynamisme van de EV.

De derde categorie zijn de hybride wagens. Hier werkt de elektromotor meestal ondersteunend bij het vertrekken en het accelereren. De verbrandingsmotor (op diesel of benzine) verbruikt immers het meest tijdens het versnellen. Daar moet de elektromotor een handje helpen om het verbruik te drukken. De meeste modellen kunnen ook heel even elektrisch rijden maar omdat de autonomie meestal minder dan vijf kilometer bedraagt, is dat eerder een gadget dan een nuttig voordeel.

Om hieraan te verhelpen, heeft men de plug-in hybrids bedacht en precies op dit type hybrid is flink in opmars en komt daarom ruim aan bod in dit stuk. Plug-ins hebben in grote lijnen dezelfde technologie als de gewone hybrids maar ze beschikken over een grotere batterij die je aan het stopcontact of de laadpaal oplaadt. Deze hybrids kunnen wel ‘echt’ elektrisch rijden. Ze halen een autonomie op elektriciteit tussen de 20 en de 50 km. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld hun verbrandingsmotor gebruiken op een snelwegtraject om vervolgens elektrisch de stad van bestemming binnen te rijden. Via de diverse rijmodi kan je de batterijcapaciteit opsparen voor stadsgebruik.

Meer autonomie of meer laadpalen?

Elektrische wagens beschikken over een beperkte autonomie maar daarmee kan je rekening houden. Belangrijker is om op je bestemming de mogelijkheid te hebben om te laden en bij uitbreiding ook snel te kunnen laden. Daarom hebben vijf constructeurs de handen in elkaar geslagen om het samenwerkingsplatform EVORA op te starten. Op die manier kan men sneller een netwerk van snelle laadpalen uitbouwen. Bedoeling is dat gebruikers van elektrische auto’s ook grotere afstanden durven te overbruggen in de wetenschap dat ze op de plaats van hun bestemming de wagen kunnen bijladen om de terugreis zonder stress te kunnen aanvatten. De deelnemende constructeurs zijn Audi, BMW, Nissan Renault en Volkswagen. Ook de Vlaamse overheid en netwerkbeheerders Infrax en Eandis zijn bij het project betrokken. De laadpalen zullen in Leuven, Mechelen en Antwerpen worden voorzien.

Plug in hybrid Audi A3 e-tron

Deze A3 beschikt over een 1.4 TSI benzinemotor (150 pk) en een elektromotor (102 pk). Het systeemvermogen van deze Audi bedraagt 204 pk. De wagen haalt zuiver elektrisch een autonomie van een kleine 40 km. Je kan de batterijlading ook gebruiken om meer elektrische ondersteuning te krijgen om het brandstofverbruik te drukken. Op die manier haalt hij een normverbruik van 1,5 l benzine per 100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 35 g per km.

BMW X5 plug-in concept en i8

BMW toont in Brussel een conceptversie van de X5 met plug-in hybride technologie. Deze SUV gebruikt een tweeliter turbomotor op benzine in combinatie met een elektromotor. BMW claimt een normverbruik van 3,8 liter en een CO2-emissie van amper 90 g/km. BMW heeft ook de sportieve i8 waar vergelijkbare technologie wordt gebruikt om ronduit sportieve prestaties neer te zetten. De i8 heeft recht op een driecilinder turbomotor en een elektromotor. De lithium-ion batterij kan je bijladen aan het stopcontact.

Mercedes S 500 Plug-in hybrid

Ook Mercedes heeft haar vlaggenschip, de S-Klasse, uitgerust met plug-in technologie. Deze achterwielaangedreven S-Klasse beschikt over een 3 liter grote V6-motor op benzine en een elektromotor. Schakelen gebeurt traditioneel met een aangepaste 7G-tronic automaat. Die aandrijflijn zorgt voor spectaculaire cijfers want met een normverbruik van 2,8 l/100 km scoort hij beter dan pakweg een conventionele Smart. Een CO2-amissie van 65 g/km maakt deze limousine ook fiscaal bijzonder interessant.

Mitsubishi Outlander PHEV

De Outlander PHEV is al even op de markt maar blijft interessant. Hij lijkt aanvankelijk erg complex in gebruik maar de wagen biedt tal van mogelijkheden. Zo kan je de batterij niet enkel laden via het plug-in systeem (stopcontact, nvdr.) maar ook al rijdend. De ecologisch geëngageerde bestuurder kan mits inzicht in de werking van het systeem werkelijk het onderste uit de kan halen.

Porsche Panamera e-Hybrid

Ook Porsche kent het recept om een ruim 400 pk krachtige berline in een fiscaalvriendelijk groen jasje te verpakken. De e-Hybrid versie van de Panamera kan je opladen aan de laadpaal en met een volgeladen batterij kom je in het beste geval 30 km ver. Deze Panamera e-Hybrid heeft ook een drieliter turbomotor op benzine waardoor hij in 5,5 seconden naar 100 km/u spurt. Het normverbruik bedraagt 3,1 l/100 km, zodat de CO2-afgifte beperkt blijft tot 71 gram. Met die emissie is deze Porsche voor 90 % fiscaal aftrekbaar.

VW Golf GTE

Volkswagen toont met de GTE een bijzonder snelle hybride versie. De Golf GTE is technisch gezien het evenbeeld van de Audi A3 e-tron. Ook hier vinden we een 1.4 TSI-motor en een elektromotor die samen 204 pk sterk zijn. Laden kan via het stopcontact of de laadpaal. Het normverbruik (1,5 l/100 km)en de bijhorende CO2-afgifte (35 g/km) zijn spectaculair laag.

Volvo V60 Plug-in Hybrid

De Volvo V60 Plug-in hybrid is een vreemde eend in de bijt omdat hij een dieselmotor linkt aan elektrische plug-in technologie. Omdat een diesel spaarzamer is, zijn de verbruikswaarden zeer laag, ondanks de riante afmetingen van deze break. Hij neemt genoegen met 1,9 l/100 km en stoot amper 49 gram CO2/km uit.

Full Electric BMW i3 (Rex)

De BMW i3 levert indrukwekkende prestaties omwille van de krachtige motorisatie (170 pk). Met het futuristische design wil de constructeur een statement maken. Omwille van de compacte afmetingen is hij niet voor iedereen inzetbaar. Het gulle vermogen zet ook aan tot een vlotte rijstijl wat nefast is voor de autonomie. BMW levert daarom ook de i3 Rex (Range extender), die voorzien is van een stroomgenerator zodat je ook met een lege batterij verder kan.

Kia Soul

Ook Kia betreedt de markt van de elektrische wagens met de volledig elektrische Soul. Deze crossover biedt een opmerkelijk design en een ruim interieur met een hogere zithouding. De wagen krijgt een 110 pk krachtige elektromotor en de batterij heeft een capaciteit van 27 kWh. De constructeur claimt een theoretisch rijbereik van 212 km.

Mercedes B-Klasse

Mercedes kon al ervaring opdoen met de elektrische versie van de vorige generatie Smart. Vandaag lanceren ze een volledig elektrische B-Klasse. Omwille van de dubbele bodem van de wagen, kan men de batterijen perfect onderbrengen zonder interieur- of kofferruimte op te offeren. De prestaties van de 180 pk sterke elektromotor zijn fantastisch. Met het optionele Range Plus pack is volgens Mercedes een rijbereik van 230 km haalbaar.

Nissan eNV 200

Nissan is een belangrijke speler wat elektrische auto’s betreft. De constructeur heeft met de Leaf de referentie op valk van elektrische auto’s in huis. De wagen wordt in Brussel overigens al ingezet als taxi. Sinds kort is er ook de elektrische Evalia, de personenwagen versie van de NV200 bestelwagen. Die neemt de Leaf-technologie over.

Renault Zoë

Renault Z.E. biedt een heel gamma elektrische voertuigen gaan de van de Twizy, de Zoë tot de Kangoo die als personenwagenversie en als bestelwagen wordt aangeboden. Door de batterijen te verhuren, wil Renault de drempel verlagen om een elektrische wagen te kopen. De klanten zijn niet alleen goedkoper af met deze huurformule, ze lopen ook geen risico wanneer de batterij zou verslijten of stuk gaan. De Zoë kan je inmiddels ook via een conventionele trage lader aan het stopcontact bijladen.

VW eGolf

Volkswagen heeft even op zich laten wachten voor ze met een volledig elektrische wagen op de markt kwamen. Hij sleepte meteen de titel elektrische VAB Gezinswagen van het jaar 2015. De eGolf krijgt een elektromotor van 115 pk en komt omwille van zijn spaarzame karakter bijna 200 km ver met één batterijlading. (Belga)

Partner Content