Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

05/03/15 om 10:44 - Bijgewerkt om 11:19

'De citycar van de toekomst? Asjeblieft, geen vierkant doosje. Laat je maar eens goed gaan!'

De auto is feitelijk een dagelijks gebruiksvoorwerp, zonder auto staat de wereld stil. Hij faciliteert ons doen en laten, maar anders dan een soeplepel beweegt hij ook onze harten. Of autodesign het predicaat 'kunst' verdient, daar voeren we al honderd jaar verhitte discussies over. Dat design belangrijk is en het verschil maakt, dat is wel uit een uitgemaakte zaak.

'De citycar van de toekomst? Asjeblieft, geen vierkant doosje. Laat je maar eens goed gaan!'

LF-SA concept © Urbain Vandormael

God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Alhoewel. Aan Pininfarina kan hij hoe dan ook niet tippen, zijn Ferrari's stralen pure schoonheid en sensualiteit uit, bij Ferrari ook geen overdaad zoals bij Lamborghini. De verhoudingen kloppen, perfect maatwerk dat hoogachting verdient. Ik heb nooit het voorrecht gehad om de Italiaanse grootmeester aan het woord te horen over wat hem bezielt, over waar hij inspiratie zoekt en vindt, over zijn prioriteiten of nog, over zijn legendarische discussies met de ingenieurs en boekhouders van zijn opdrachtgevers die met een rode stift in de hand ook hun werk moesten doen.

Maak van Renault een menselijk merk, was de opdracht

België levert al een halve eeuw motocrosskampioenen, Italië is of moet ik zeggen, was decennialang hofleverancier van designers. Vanaf de jaren negentig hebben Pininfarina, Bertone, de Silva & Co immers het gezelschap gekregen van jonge vormgevers uit Nederland, Duitsland maar ook uit België. Luc Landuyt (Renault), Luc Donckerwolke en Dirk Van Braekel (Audi, Bentley, Seat, Skoda, VW) zijn de meest bekende. Van de Nederlanders kunnen met name Adrian van Hooydonck (BMW) en Laurens van den Acker (Renault) een indrukwekkend palmares voorleggen. Die laatste belandde via Duitsland (Audi), de VS (Ford) en Japan (Mazda) in 2009 in Frankrijk. "Maak van Renault een menselijk merk en ontwerp auto's die de harten van de mensen veroveren en die aansluiten bij de verschillende fasen in een mensenleven", aldus de bondige boodschap die ik van Renault-baas Carlos Ghosn te horen kreeg. Het geeft aan hoe belangrijk het aspect design is geworden. Van vormgevers wordt verwacht dat zij het merk een gezicht geven en de modellen uitstraling bezorgen, dat zij emoties losmaken bij de man én vrouw in de straat. Waarbij trends komen en gaan.

Delen

Wat heb je aan veel pk's als je constant in de files staat of over verkeersdrempels moet klauteren?

Wat onder de motorkap zit, lijkt even niet belangrijk in de ogen van de consument. Wat heb je aan veel pk's als je constant in de files staat of over verkeersdrempels moet klauteren?

Terug naar Renault. Ondertussen dragen de nieuwe Clio, Captur, Twingo en Espace de onmiskenbare signatuur van Laurens van den Acker. In Genève wordt daar een nieuw model aan toegevoegd. "Met de Kadjar vullen we een leemte op in ons gamma en maken we ons debuut in het segment van de compacte SUV's, dat groeit en bloeit. Het vloeiende lijnenspel van de voorsteven is kenmerkend voor het merk, speels en sensueel. De grote wielen en forse schouders bezorgen de Kadjar een sportief voorkomen en refereren naar avontuur. Die masculiene sfeer vinden we ook binnenin de auto terug. Ik ben echt wel tevreden met wat we hebben gerealiseerd. Dat is overigens het werk van een heel team, én van een goede samenwerking met onze ingenieurs. Het is de optelsom van alle elementen die bepalend is voor het succes. Als die klopt, heb je goed werk geleverd. En dan krijg je ook waardering van de consument."

Audi terug op koers

Audi was even de goede richting kwijt maar het lijkt terug op koers, na enkele personeelswissels aan de top in Ingolstadt. De nieuwe gevolmachtigde Ulrich Hackenberg heeft Marc Lichte bevorderd door chief designer van het merk en die presenteert in Genève de 4-deurs conceptcar Prologue die een voorafspiegeling is van de nieuwe designlijn van Audi. Die zal terug te vinden zijn op de A6, A7 en A8-luxemodellen die volgend en het daaropvolgend jaar op de markt zullen verschijnen. Kenmerkend zijn de opvallende zgn. singleframe grill vooraan, de smalle koplampen met matrixlichttechnologie en het digitale dashboard dat bestaat uit grote aanraakschermen die op elkaar aansluiten en waarvan eentje door de passagier kan bediend worden... moderne connectiviteit in zijn verst doorgedreven vorm.

Geboorte van een nieuw automerk

In Genève kunnen de bezoekers ook een eerste keer kennismaken met het nieuwe Franse automerk DS, dat verwijst naar de legendarische DS-modellen van Citroën uit de jaren zestig en zeventig. Hun eigenzinnige, zeg maar futuristische vormgeving zorgde toen voor

opschudding. Dat effect beoogt de groep PSA Peugeot/Citroën nu opnieuw met de creatie van het premiummerk DS en zijn avantgardistische design dat sterk polariseert.. you love it, or you hate it. De nieuwe concerntopman Carlos Tavares geeft alvast blijk van veel moed, benieuwd of die daar beloond voor zal worden.

Aziatische merken laten hun modellen voor Europa in Europa ontwikkelen

De Aziatische merken komen en gaan op de Europese markten. De ene keer zijn de Japanners in opmars, een andere keer lopen de Zuid-Koreaanse merken voorop.

Lexus is het premiummerk van Toyota en zweert al enkele jaren bij een zeer expressief design. Getuige hiervan is de stijlstudie van een kleine premiumstadsauto op de stand van Lexus. Etienne Plas (Lexus Europe): "We hebben onze designers de opdracht geven een projectie in de tijd te maken. Hoe moet de citycar 2030 eruitzien? Alsjeblieft, geen vierkant doosje. Laat je maar eens goed gaan... aldus de boodschap uit de mond van het management. Het resultaat ziet er futuristisch maar tegelijk zeer speels uit. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen in de handen zal klappen, maar de reacties op de stand waren uitermate positief. Onze LF-SA concept is zonder twijfel één van de eyecatchers van het salon. Dat we kwaliteit in huis hebben, dat weten we. Het ontbreekt ons vooralsnog aan naambekendheid."

Nissan Sway

Nissan Sway © Urbain Vandormael

Nissan bezit een rijke traditie op het vlak van crossovers en integreert gebruikt sommige stijlelementen van die modellen voor zijn conceptcar Sway, die een voorafbeelding is van een toekomstige hatchback die Nissan aan zijn gamma gaat toevoegen. De typische V-grill en de zgn. floating roof geven de richting aan waarin het design van Nissan zich wil ontwikkelen.

Suzuki lijkt uit zijn winterslaap te zijn ontwaakt. Na de lancering van de nieuwe Vitara op het Autosalon van Brussel presenteert de Japanse constructeur nu twee conceptcars die de komst aankondigen van twee nieuwkomers in het A- en B-segment.

Voor, door en in Europa

De Zuid-Koreaanse merken Hyundai en Kia zijn aan een sterke opmars bezig in Europa. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat hun modellen voor de Europese markt in Europa worden ontwikkeld én gebouwd, door Europese designers en ingenieurs. Sterker nog, Peter Schreyer (ex-Audi) is opgeklommen van chief designer tot een van de topmensen van de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai/Kia wereldwijd. Hij heeft de Hyundai- en Kia-modellen een eigentijds jasje aangemeten en het gebruik van hoogwaardige materialen doorgeduwd, waardoor de zustermerken almaar meer richting de Duitse merken opschuiven. Hyundai slaagt daar een tik beter in dan Kia, en dat heeft allicht vandoen met de verschillende aanpak op het vlak van marketing/communicatie en distributie. De verschillen inzake afwerking, kwaliteit van gebruikte materialen, motoren en techniek tussen de modellen van beide zustermerken zijn immers gering.

Onze partners