Urbain Vandormael

De blikvangers van de grootste autoshow ter wereld

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De 65e editie van het Autosalon van Frankfurt opent donderdag zijn deuren. Met 1.091 exposanten uit 35 landen verspreid over een oppervlakte van 230.000 m2, 159 wereldpremières en naar verwachting 1 miljoen bezoekers is de IAA (Internationale AutoAusstellung) de grootste autoshow ter wereld.

Duitsland is autoland! Dat is ooit anders geweest. Decennialang speelden de Amerikaanse, Engelse, Franse en Italiaanse merken een voortrekkersrol in de automobielnijverheid, maar vanaf de jaren zeventig gingen de Duitse merken – onder aanvoering van Mercedes-Benz – in het offensief. Vandaag bezetten BMW, Audi en Mercedes-Benz de plaatsen één, twee en drie in het premiumsegment en is Volkswagen opgeklommen tot de nummer drie op wereldvlak, na Toyota en General Motors.

Made in Germany

Op het VW-hoofdkantoor in Wolfsburg heeft men goede hoop over een paar jaar te kunnen doorstoten naar plaats één. Die hoop is gestoeld op de goede vooruitzichten die de Chinese (groei)markt biedt voor auto’s made in Germany. Hoewel dit laatste niet al te letterlijk moet worden genomen. Voor de Chinese markt produceert VW vooral in China zelf, omwille van de lage loonkosten én om te ontsnappen aan de hoge invoerrechten. Daarmee beschermt China zijn eigen autonijverheid tegen een invasie uit India en andere landen in de regio waar de lonen nog lager liggen. Naast VW hebben ook dochtermerken Audi en Skoda vaste voet aan de grond in China. En vorige week nog liet Mercedes-Benz weten dat het twee miljard euro gaat investeren in een nieuwe plant in China, die meteen de grootste Mercedes-fabriek ter wereld moet worden. Ook BMW is erg actief.

De vooruitzichten in Europa zijn minder gunstig: door de dalende autoverkoop draaien heel wat fabrieken op halve toeren, en dat kost de constructeurs handenvol geld. Om hun marktaandeel te kunnen behouden, overladen zowat alle merken kandidaat-kopers met extrakortingen die tot 30 procent kunnen oplopen. Die acties gaan ten koste van de rendabiliteit en op termijn ten koste van de financiële stabiliteit van die merken die enkel in Europa verkopen.

Winst autoconcerns in stijgende lijn

Voor de constructeurs die wereldwijd opereren, ziet de toekomst er veel rooskleuriger uit. Volgens het consultantbureau McKinsey zullen de winsten van de autoconcerns de komende jaren aandikken tot zo’n 80 miljard euro in 2020. Dat is een stijging met meer dan 50 miljard euro in vergelijking met 2012. Een groot deel hiervan zal worden gegeneerd door de verkoop van luxeauto’s in China en in mindere mate, in de Verenigde Staten. Voor Europa, Japan en Zuid-Korea voorspelt McKinsey een status-quo. Hoe belangrijk de auto-industrie voor de wereldeconomie is geworden, tonen volgende cijfers aan: in Europa werken zo’n 12 miljoen arbeiders en bedienden in deze sector, inclusief toeleveranciers en garages. In de VS stelt de autonijverheid zo’n 8 miljoen mensen tewerk, in Japan ruim 5 miljoen. En dat ondanks de toenemende automatisering van het productieproces. Naarmate de elektrische auto aan belang wint, zal de tewerkstelling in de automobielnijverheid nog sterker onder druk komen te staan, omdat een elektrische auto nu eenmaal uit veel minder onderdelen bestaat dan een conventionele auto. Hij vergt ook veel minder onderhoud en herstellingen omdat een elektromotor geen bewegende delen bevat.

De blikvangers

Wat krijgen de bezoekers van de IAA te zien? De Duitse merken spelen in Frankfurt een thuismatch en proberen vanzelfsprekend de show te stelen. Audi doet dat met een gewaagd en hypermodern bouwwerk dat allicht veel geld heeft gekost. Waarom Audi geen gebruik maakt van de bestaande infrastructuur? No comment. Kwade tongen beweren dat Audi de aandacht wil afleiden van het feit dat het merk niet over sterke blikvangers beschikt. De wereldpremières beperken zich tot de A3 cabrio, een facelift van de A8 en een showmobiel, bedoeld als een hommage aan de beroemde Quattro Sport, die precies dertig jaar geleden zijn première vierde op de IAA en waarmee Audi in de jaren tachtig de ene rally na de andere won.

Concurrent BMW komt veel beter voor de dag en focust op elektromobiliteit met de wereldpremières van de elektrisch aangedreven stadsauto i3 en imposante sportwagen i8. Daarnaast presenteert BMW de sierlijke 4 coupé, de X5 alsook de Active Tourer, de eerste BMW met voorwielaandrijving én driecilindermotor die hij deelt met de derde generatie Mini die begin volgend jaar zijn entree maakt.

Op de stand van Mercedes-Benz gaat de meeste aandacht uit naar de nieuwe S-coupé die een grote toegevoegde waarde biedt voor het gamma en die als basis dient voor een cabrioletversie die in 2015 zal verschijnen. De nieuwe GLA – een compacte en zeer attractieve SUV – moet in eerste instantie de strijd aanbinden met de Audi Q3, BMW x1 en VW Tiguan. Maar intussen hebben ook de Japanse en Zuid-Koreaanse merken hun SUV-gamma in de breedte uitgebreid met modellen die in Europa in de smaak vallen en qua afwerking en styling stilaan aansluiting vinden bij de SUV’s van de Duitse premiummerken.

Bij Volkswagen wordt het doek gehaald van de elektrisch aangedreven Up! en Golf. Just in time bekent de grootste Europese autobouwer kleur. En eindelijk komt er schot in het verhaal van elektromobiliteit: van de 159 wereldpremières in Frankfurt heeft bijna de helft in een of andere vorm te maken met elektromobiliteit. In 2014 alleen al lanceren de Duitse constructeurs 16 elektrisch aangedreven modellen.

Opel laat intussen weten dat het de prijs van de Opel Ampera verlaagt met 7.700 euro in een poging om opnieuw aansluiting te vinden bij zijn concurrenten. Ook de prijs van de andere modellen gaat fors naar omlaag. Opel heeft enkele moeilijke jaren achter de rug maar lijkt opnieuw op de goede weg. Van nu tot 2016 lanceert het 23 nieuwe modellen, de conceptcar Monza is een voorafbeelding van de nieuwe designlijn van Opel.

Last but not least is er de nieuwe Porsche 918 Spyder, een technologisch hoogstandje verpakt in een supersportwagen met een al even indrukwekkend prijskaartje van 750.000 euro.

Volvo concept
Volvo concept© Volvo

Andere blikvangers zijn de Citroën Cactus, de onvolprezen Dacia Duster, Hyundai i10, Seat Leon ST, Jaguar C-X17, Mazda 3, Peugeot 308, Toyota Yaris Hybrid-R en Volvo Concept Coupé die aangeeft welke richting de toekomstige Volvo-modellen uitgaan.

Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Chinese automerken en toeleveranciers op de IAA sterker vertegenwoordigd dan om het even welke andere natie. Het geeft aan met welke gedrevenheid de Chinezen werk maken van hun opmars in de autowereld.

Urbain Vandormael

Hoe ziek is Ferdinand Pïëch?

Op de stand van Volkswagen is hét gespreksonderwerp de gezondheidstoestand van VW-voorzitter Ferdinand Piëch. Het gerucht doet de ronde dat de 76-jarige VW-voorzitter zwaar ziek is en aan aftreden denkt. Piëch is dé drijvende kracht achter het succes van Volkswagen én geldt als de meest competente en visionaire automanager van de voorbije vijftig jaar. Zijn heengaan zou een zware slag betekenen voor het Volkswagenconcern.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content