De Africa Twin is terug

Deze motor verdween in 2003 uit de Honda-catalogi. De nieuwe Africa Twin komt eind 2015 op de markt. Het gaat om een totaal nieuwe motor met al even gloednieuwe technologie. Het blijft wel een grote trail met echte offroad kwaliteiten.

Honda maakt met deze motor een belangrijke comeback met een motor die een groot verleden heeft. De Japanse constructeur gaf met met het True Adventure prototype op de EICMA (Milaan 2014) te kennen dat ze weer aan dit type motor werkten. Honda bevestigt vandaag dat deze nieuwe CRF 1000L Africa Twin nog eind dit jaar bij de dealer zal staan. De eerste generatie Africa Twin (XRV 650) werd in 1988 en 1989 gelanceerd. Het was een soort Transalp maar hij oogde veel avontuurlijker. Hij was geknipt voor Arfrika en viel om die reden erg in de smaak bij avontuurlijke motorrijders. Hij werd vervangen door een andere Africa Twin, de XRV 750, die krachtiger was en beter werd uitgerust met onder andere drie schijfremmen. Er kwamen twee versies waarvan de tweede minder woog en duidelijk verfijnder reed. Deze motor was de voorbode van een motorsegment dat vandaag bijzonder veel bijval kent. De nieuwe Africa Twin blijft trouw aan het originele concept van de XRV 650 en diens opvolger, de XRV 750. Hij maakt vandaag gebruik van Honda’s expertise op vlak van offroad rijden. Het HRC team van Honda nam immer nog deel aan de Dakar in 2013. Honda zorgt ook nog voor een primeur in dit segment want de Africa Twin wordt de eerste trail die leverbaar is met een Dual Clutch transmission (DCT). Dat is een gerobotiseerde versnellingsbak, met dubbele koppeling; een Honda-specialiteit binnen de motorwereld. (Belga)

Partner Content